Vláda již zhruba od listopadu řeší, jak motivovat lidi k tomu, aby šli na očkování. To je ze své podstaty nepovinné, stále se však v české populaci najde mnoho odmítačů a skeptiků, kteří vakcínám jakožto jedinému funkčnímu řešení covidové krize nedůvěřují. Vláda se na zvýhodňování očkovaných obyvatel zatím neshodla.
Očkování proti koronaviru je dobrovolné. Jedině z většiny proočkovaná společnost je ale podle odborníků řešením, jak koronavirovou krizi překonat, proto je důležité, aby o vakcínu měli lidé zájem. A to může být problém.
Podle ministra zdravotnictví Jana Blatného se chce nechat očkovat už 65 procent Čechů, což je počet, který by stačil k vytvoření kolektivní imunity. Zdroj tohoto údaje však Blatného resort nedoložil. Podle prosincových čísel společnosti Median, která provedla šetření pro Český rozhlas, by se naopak nechalo naočkovat jen 40 procent lidí. Seriózní průzkum z ledna zatím nevyšel.
Politici si dobře uvědomují, že je nutné přesvědčit větší množství lidí. Jenže řeší, jak je motivovat? Tlak na vakcinaci totiž nahrává konspirátorům, kteří straší nejrůznějšími spikleneckými teoriemi.
„Platit někomu za to, že se nechá očkovat a dělá něco pro své zdraví, pro prevenci, je podle mě úplně neetické a nepřineslo by to žádný efekt. Spíše je to o tom ukazovat výhody, které člověk získá, když se nechá očkovat,“ řekl v rozhovoru pro DVTV předseda České vakcinologické společnosti Roman Chlíbek.
Jenže určitá zvýhodnění pro očkované skutečně mohou přijít. Vedou se o tom debaty i z hlediska právních záležitostí. „Ústavní příkaz rovného zacházení nemá absolutní povahu, umožňuje odůvodněné výjimky. Bude to jiné případ od případu a nakonec to bude Ústavní soud, kdo rozhodne, jestli je to ještě výjimka přiměřená a nenarušuje příliš princip rovnosti,“ řekl předseda Ústavního soudu Pavel Rychetský a dodal, že nemusí nutně jít o záležitost státu, nýbrž podnikatelů, kteří budou do svých provozů pouštět případně jen očkované nebo testované lidi. Pokud by to prošlo, teoreticky by restauratéři mohli do svých provozoven pouštět jenom vakcinované hosty.
Covidový pas při cestování i do divadla
V některých zemích už pracují na tzv. covidovém pasu, který by se využil při cestování. Například Dánsko vymýšlí koncepci průkazu, který by cestující předložil při vstupu do země, jež takové potvrzení bude vyžadovat. Stojí však zatím před několika neznámými – například v jaké formě toto potvrzení vydávat, zda v papírové, nebo rovnou v digitální podobě. Na svém vakcinačním certifikátu momentálně pracuje i Světová zdravotnická organizace (WTO).
Bojují však s mnohem větším problémem: není totiž zatím důkladně prozkoumáno, jak je to s přenášením covidu po očkování a jak dlouho vakcína vydrží být v těle účinná pro zajištění imunity.
Ministr Blatný na lednové tiskové konferenci mluvil o tom, že by vakcinovaný člověk mohl chodit na kulturní nebo sportovní akce. „Chceme umožnit pořadatelům a provozovatelům různých aktivit, aby v nižších stupních PES měli možnost si nastavit pravidla, která budou ohodnocena epidemiologicky jako dostatečně bezpečná. A aby lidé, kteří tato pravidla splní, mohli být na jejich akce vpuštěni,“ vysvětlil svůj záměr a potvrdil tak předchozí slova Rychetského.
„Nebude to regulace státem, bude to regulace právě těmi pořadateli, protože stát nechce nic vynucovat ani nikoho diskriminovat nebo zvýhodňovat,“ připustil Blatný a zároveň dodal, že stát může s pořadateli v této věci případně spolupracovat.
Škoda připravuje svůj speciální vakcinační program
U některých profesí může vakcinaci po pracovnících požadovat přímo zaměstnavatel. Nebo je k tomu alespoň motivovat.
Smysl to dává u velkých podniků – například v závodech společnosti Škoda Auto se již od konce prosince chystají na spuštění vlastních očkovacích center. Celkem by jich mělo vyrůst patnáct. Své pracovníky chce automobilka proočkovat v kapacitě tisíc zaměstnanců denně a co nejdříve ve svých pobočkách v Mladé Boleslavi, Kvasinách i Vrchlabí.
Řeší jen, jakým způsobem a kde sežene vakcíny, protože je může objednávat pouze přes ministerstvo zdravotnictví.
Přednostně je firma dostat nemůže, a tak musí čekat. Za očkování nabídne zaměstnancům elektronický vakcinační průkaz a zejména pak speciální motivační program. „Za očkování získají body do tzv. kategorie benefitů, za které si následně mohou zdarma vybrat různé zboží nebo služby,“ řekl pro Hospodářské noviny Tomáš Kotera, vedoucí komunikace Škody Auto.