Na tiskové konferenci po jednání české strany se zástupci Evropské komise kvůli auditu o střetu zájmů předsedy vlády Andreje Babiše a zemědělským dotacím hovořil náměstek z Ministerstva zemědělství Jiří Šír. Jeho rolí bylo zdůrazňovat, že průběh auditního procesu je tajný. Tento muž má za úkol jako úředník hájit zájmy České republiky. On sám však v roce 2014 kandidoval na šestém místě kandidátky hnutí ANO do Evropského parlamentu a veřejně také obhajoval přidělování dotací velkým podnikům, mezi něž patří holding Agrofert.
Oba úředníci (druhým byl ředitel SZIF Martin Šebestyán) se snažili před novináři vyvolat dojem, že šlo o zcela standardní jednání. Jak připomněl například dotační expert Leo Steiner, je jasné, že Babiš je dle auditorů ve střetu zájmů. Audit je podle dostupných informací již dokončen a server Neovlivní.cz informoval i o jeho závěrech, které jasně konstatují zásadní problém. A zemědělské dotace představují mnohem větší objem finančních prostředků než peníze z prvního auditu EK. Z těch zemědělských totiž Agrofert získal jen v roce 2018 1,5 miliardy korun.
„Jsem přesvědčen že se nám podařilo včera kolegy z Evropské komise upozornit, že jejich pohled vychází z nějakého jejich pohledu evropského, ale že není v souladu s českým právním řádem,“ uvedl na tiskové konferenci Šír.
Problém je ovšem v tom, z jaké pozice náměstek Evropskou komisi upozorňoval a proč. Průběh tiskové konference zpochybnila i organizace Transparency International. Uvedla, že Češi měli možnost slyšet pouze prověřovanou stranu. „Nynější oznámení nemá vliv a žádnou spojitost s finálním zněním prvního auditu Evropské komise,“ uvádí TI.
Postupy úředníků v otázce vyplácení dotací se navíc zabývá policie. Předsedkyně TOP 09 Markéta Pekarová Adamová podala v prosinci loňského roku vrchní státní zástupkyni Lence Bradáčové podnět k prošetření skutečností týkajících se poskytování dotací společnostem z koncernu Agrofert a věc byla postoupena Národní centrále proti organizovanému zločinu.
„Pokud nemají úředníci jistotu, že mohou být dotační prostředky propláceny, vystavují se tak riziku způsobení škody České republice, a tudíž i kárného nebo až trestněprávního postihu, např. za porušení povinnosti při správě cizího majetku nebo zneužití pravomoci úřední osoby,“ napsali zástupci Transparency International.
Zůstává ale otázkou, zda Šír při obhajobě Andreje Babiše není ve střetu zájmů. Ač je možné, aby úředníci kandidovali ve volbách, nestrannost by měla být základní součástí státní služby. V Etickém kodexu Ministerstva zemědělství se v článku 1 doslova píše: „Zaměstnanci Ministerstva zemědělství se zavazují při výkonu své služby/práce dodržovat standardy chování a jednání, kterými jsou především zákonnost všech postupů, (…), dodržování nestrannosti a rovného přístupu ke všem fyzickým a právnickým osobám.“
Uvádí se zde také, že zaměstnanec při řešení úkolu volí řešení „v souladu s veřejným zájmem, nestranné a nezávislé“. Je tedy otázkou, zda toto může dokázat člověk, který je v pozici obhájce předsedy strany, za niž sám kandidoval.
Není to poprvé, kdy Šír hájil zájmy holdingu Agrofert. Jak informovaly Hospodářské noviny, „hlavní český vyjednavač pro zemědělskou politiku“ Šír hájil přidělování zemědělských dotací velkým podnikům, ač evropská politika směřuje k podpoře těch malých a středních a hlavně k zastropování dotací. „Velké firmy obhospodařují tisíce hektarů, zhruba 70 procent celkové výměry zemědělské půdy v Česku. Proč bychom jim ty dotace měli brát jenom proto, že jsou velcí?“ ptal se Šír, který v úterý v Bruselu zastupoval Českou republiku kvůli střetu zájmů Andreje Babiše.