Radim Jančura, podnikatel a dlouholetý spojenec Andreje Babiše, vypravil vlaky do Chorvatska. Davy Čechů 30. června nastoupily spolu s majitelem společnosti do RegioJetů a je z toho národní událost. A to až takového rozměru, že některá média považují za nutné psát z cesty vlakem on-line.
Ne, Češi vážně neletí na Mars, nebo alespoň do Afriky. Jako každý rok prostě jen vyrazili na dovolenou, akorát někteří z nich vlakem, a to je zjevně potřeba zaznamenat. A přitom udělat reklamu panu Jančurovi, člověku, který své dopravní prostředky často používal pro politickou kampaň.
A co vlastně novináři z něčeho tak nezajímavého, jako je cesta vlakem do Chorvatska, udělají? Tak třeba reportér Babišova serveru iDNES.cz mj. vypráví o tom, jak nemůže najít občanku. V on-line reportáži jsou věci typu: „19:30 Obecná stabilita byla narušena křikem dítěte z druhého konce vagonu. Jednalo se o ostrý a útočný řev, vyjadřující nedostatek něčeho.“ Nebo „9:45 Už jsme tady, už jsme tu! Klapání žabek s drnčením koleček od kufru dotváří úžasnou dovolenkovou atmosféru.“
Celá věc má hned několik bizarních aspektů. Dovolená v Chorvatsku by měla být v roce 2020 něčím úplně běžným, rozhodně není rok 1980. Sice tu existoval problém s koronavirem, ale my vážně můžeme svobodně cestovat (a taky to budeme dělat). Není také jasné, z jakého důvodu je potřeba dělat PR panu Jančurovi, který má svých problémů dost. On se něčím zasloužil o stát, že umožnil Čechům jet vlakem na dovolenou? Není to náhodou prostě a jednoduše chytré podnikatelské rozhodnutí?
Doufejme, že se příště nedočkáme reportáží z letadel Smartwings. Vzhledem k tomu, že tuhle předraženou společnost s nízkonákladovými službami ale chce stát podporovat, možná by nebylo od věci podívat se, proč tato firma, která je zjevně naším národním pokladem (a taky čínským), nabízí tak drahé letenky, aby si pak stěžovala, že nemá peníze a musí propouštět.