Návštěvnost kin byla v Evropské unii loni nejvyšší od roku 2004, přispěl k tomu i rekordní prodej vstupenek v České republice. Uvedla to Evropská audiovizuální observatoř (EAO). Jde o její první odhady zveřejněné u příležitosti 67. ročníku filmového festivalu Berlinale. Diváky loni do promítacích sálů zřejmě nalákaly hlavně americké animované filmy a snímky národních tvůrců. Podíl domácí produkce se zvýšil i na českém trhu.
V celé EU se loni prodalo 994 milionů lístků, což je zhruba o 16 milionů více než v roce 2015. Nárůst návštěvnosti kin zaznamenalo 19 z 24 zemí EU, pro které jsou předběžné výsledky dostupné. Největší meziroční vzestup vykazuje Francie (+7,4 milionu, respektive +16,6 procenta), Polsko (+7,4 milionu, +16,6 procenta), Španělsko (+7,2 milionu, +7,5 procenta) a Itálie (+5,8 milionu, +5,4 procenta).
Rekordně stoupající trend lze pozorovat u České republiky (+2,6 milionu, +20,6 procenta) a na Slovensku (+1,1 milionu, +23,4 procenta). V obou zemích dosáhl prodej lístků nejvyšší úrovně za poslední roky, poznamenala EAO, jejíž členem se Česká republika stala v roce 1994.
Pokles naopak zaznamenala návštěvnost kin hlavně v Německu (-18,1 milionu, -13 procent) a Británii (-3,7 milionu, -2,1 procenta) a v menší míře i v Rakousku, Dánsku a Finsku.
Mimo EU se prodalo méně lístků v Turecku (-3,6 procenta). Rostl naopak trh v Rusku (+9,6 procenta) a Norsku (+9,0 procenta).
Na žádný film se loni v EU zřejmě neprodalo více než 30 milionů lístků. Nejvíc diváků chodilo na americké animované snímky, jako jsou Tajný život mazlíčků, Hledá se Dory, Kniha džunglí a Zootropolis: Město zvířat.
V 11 zemích se ale zvýšil zájem o domácí produkci. Největší podíl na trhu měli národní tvůrci ve Francii (35,3 procenta), Británii (34,9 procenta) a v Česku (29,5 procenta).
EAO vznikla v roce 1992 a sídlí ve Štrasburku. Organizace sbírá a šíří informace o audiovizuálním průmyslu v Evropě. Sdružuje 39 zemí a Evropskou unii, kterou zastoupuje Evropská komise.