Převzato s laskavým svolením redakce serveru HlídacíPes.org.
Jak Petr Pavel, tak Andrej Babiš se před druhým kolem prezidentské volby musí vypořádat s argumentačními fauly svých odpůrců. Ať už jde o lži kolem zatahování Česka do války na jedné straně nebo zdůrazňování Babišova slovenského původu na straně druhé. Rozdíl mezi oběma kandidáty je v tom, že Andrej Babiš podobné útoky cíleně podněcuje. Kam taková kampaň šířící strach vede, předloni ukázal útok příznivců exprezidenta USA Trumpa na americký Kapitol.
Zatím poslední verze billboardů hnutí ANO útočících na Petra Pavla přes téma války a míru zní: „Generál nevěří v mír. Volte mír. Volte Babiše.“ Už předtím, hned po prvním kole voleb, nechal marketingový tým Andreje Babiše vyvěsit po celém Česku jiný vzkaz pro voliče: „Nezavleču Česko do války. Jsem diplomat, ne voják.“
Pavel opakovaně zdůrazňuje, že žádnou mobilizaci nechystá. Navíc prezident republiky ani takovou pravomoc nemá. Babišova kampaň ale překrucuje i jeho další výrok o trvalém míru. Generál ve výslužbě ve vysílání České televize ve skutečnosti řekl: „Trvalý mír je iluze. O co musíme usilovat, je ukončení konfliktu, zahájení obnovy Ukrajiny a přimět Rusko, aby respektovalo mezinárodní právo.“
Tento výrok pak rozšířil v duelu Deníku s Babišem: „Stačí se podívat na historii lidstva, která je plná konfliktů. Trvalý mír je nesmysl. I po druhé světové válce jsme měli válku v bývalé Jugoslávii, což pan Babiš možná nezaznamenal. I Ukrajina je Evropou a je tam válka.“
A pokračoval: „To neznamená, že se o mír nemáme snažit. Aspoň na tomto principu se můžeme shodnout. K tomu máme organizace, jako je NATO. Je to organizace kolektivní obrany, a tak by to mělo zůstat. Lidem se má říkat pravda a nemá cenu jim nabízet iluze, že můžeme žít ve světě bez konfliktů, ale zároveň je nestrašit tím, že je kdokoliv zatáhne do války.“
„Protože je Čech“
Naopak z tábora příznivců Petra Pavla míří směrem k Babišovi podpásové útoky zneužívající jeho slovenský původ.
Spolek Dekomunizace na pražském Újezdě vyvěsil billboard s fotografií komunistického prezidenta Gustáva Husáka s karikaturou Andreje Babiše: „Dalšího Čechoslováka už ne.“ Na Staroměstském náměstí se objevil nápis „Prezidentem by měl být Čech“ a při Pavlově návštěvě v Ústí nad Labem držela jeho fanynka ceduli „Chceme slušného a !českého! prezidenta“.
V první den prvního kola voleb také Pavlův tým vyvěsil na sítích propagační snímek s jeho podporovatelem, hercem Martinem Dejdarem. Ten na na něm odpovídá na otázku, proč ho volí: „Je to velmi jednoduché: protože mu věřím. A protože je Čech.“
Kromě toho se internetem šířilo i nesprávně interpretované video z Babišovy tiskové konference po jeho postupu do druhého kola. Podle doprovodného textu k videu měl Babiš své manželce přímo před novináři říct „tak hubu drž“ poté, co dokončila svůj projev. Video má na twitteru přes milion zhlédnutí a tisíce reakcí, sdílela ho i některá média.
Jenže novinář Filip Rožánek došel k jinému závěru. Na základě volně dostupného technologického nástroje zvukovou stopu vyčistil o přebytečný šum a Babišův výrok analyzoval. Podle něj Babiš ve skutečnosti řekl: „Tak, kdo je další?“
I když byl ale Babiš na zmíněné tiskovce poměrně emotivní a mluvil o tom, že na něj soupeř „hledá kompro“, představa, že by před plným sálem médií nadával vlastní ženě, kterou jinak celou dobu kampaně prezentuje jako svou velkou oporu, je spíše zbožným přáním Babišových kritiků.
Trump jako varování
Není tedy pravda, že by dehonestaci a argumentačním faulům či šíření nepravdivých informací čelil jen Petr Pavel. Rozdíl je však v míře této špíny na obou stranách a v tom, jak ji kdo rozšiřuje.
Zatímco faulů proti Babišovi se většinou dopouštějí jednotlivci, jeho odpůrci z řad občanů, a až na pár excesů, jako třeba zmiňovaný příspěvek s Martinem Dejdarem, nejde o přímou Pavlovu kampaň, Babiš na manipulacích, lžích a překrucování výroků kampaň pro druhé kolo vyloženě postavil.
Strach z války se šíří sociálními sítěmi, řetězovými e-maily, lidé si o něm povídají a Babiš ho cíleně přiživuje ve veřejných prohlášeních. Míří na pocity frustrace, strachu a antisystémové nálady. Chce v lidech zakořenit pocit nejistoty, mobilizovat nevoliče a odlákat příznivce protikandidáta. Dobře to známe ze všech pouček o dezinformacích.
Kam to vede, jsme se nedávno mohli přesvědčit ve Spojených státech. Také bývalý prezident USA Donald Trump neváhal v lidech cíleně vzbuzovat nenávist a strach a přiživoval lži a spiklenecké teorie. Nakonec rozdělil společnost tak, že radikální část jeho fanoušků zaútočila v roce 2021 na americký Kapitol. Zemřelo přitom pět lidí. Přesně to jsou hořké a nebezpečné potenciální „vedlejší účinky“ Babišovy současné kampaně.