Pochybné právní kutilství vlády nemá konce. Ministr zdravotnictví Adam Vojtěch připravuje novelu zákona o ochraně veřejného zdraví, která by posílila jeho pravomoci na úroveň nouzového stavu. To je v přímém rozporu s rozhodnutím Městského soudu v Praze, který označil jeho ministerské „dekrety“ za nezákonné.
Vláda musela spolknout hořkou pilulku. V Poslanecké sněmovně, kam přišla požádat o prodloužení nouzového stavu do 25. května, se musela sklonit před rozmary rozhádaných komunistů. Nakonec prošel jejich návrh kratšího termínu pokračování mimořádných opatření do 17. května, podpořený hlasy ANO, ČSSD a KSČM.
Střet v KSČM
Tomuto vyústění předcházel bouřlivý střet v poslaneckém klubu KSČM, která má před volebním sjezdem. Šéf strany a loajální Babišův spojenec Vojtěch Filip se ocitá pod stále větším tlakem Luzarova tvrdého jádra. Bylo to patrné v jeho několikanásobném názorovém saltu, jak se k prodloužení nouzového stavu postavit.
Filip nejprve připouštěl maximálně týden. Po rozhodnutí Městského soudu v Praze, který označil počínání ministra Vojtěcha za protiprávní, protlačoval vládní verzi, která jen těsně prošla na předsednictvu. Poslanecký klub KSČM se však postavil proti a shodl se na kratším termínu. Vojtěch ani šéf klubu Kováčik nepřišli oznámit toto závažné rozhodnutí na tiskovou konferenci, kam byl vyslán řadový poslanec Zdeněk Ondráček.
Premiér Babiš, kterému nevoní podobné parlamentní procedury, kdy si není dopředu jistý výsledkem, zjevně ztratil trpělivost. Zaúkoloval ministra Vojtěcha, aby připravil takovou změnu zákona o ochraně veřejného zdraví, která by vyšachovala ze hry Poslaneckou sněmovnu, jež má pravomoc prodlužovat nouzový stav. Tuto novinku oznámil po setkání s prezidentem Zemanem v Lánech.
Nouzový stav bez jeho vyhlášení
Novela má zajistit, že restrikce přijaté vládou podle krizového zákona, účinného po dobu trvání stavu nouze, může po 17. květnu prodloužit pouze ministr zdravotnictví. Předběžně do 25. května, ale Babiš už naznačuje, že by mohla být aktivována kdykoli v budoucnu bez vyhlášení nouzového stavu, pokud by se vrátila další vlna koronaviru.
Posílené kompetence by Vojtěchovi umožnily zakázat nebo omezit činnost obchodních center, obchodních a výrobních provozoven, bazénů a wellness, veřejné dopravy nebo sociálních služeb a nařídit jim hygienická opatření včetně povinnosti používat osobní ochranné a dezinfekční prostředky. Vojtěch by také mohl regulovat veřejné akce včetně demonstrací.
V kolizi s městským soudem
Tento záměr je mimořádně kontroverzní, protože se objevuje krátce poté, kdy Městský soud v Praze zrušil jako nezákonná čtyři nařízení ministerstva zdravotnictví, přijatá podle zákona ochraně veřejného zdraví po změně procesního rámce dne 23. března. Tehdy vláda v tichosti opustila krizový zákon, na jehož základě vyhlásila nouzový stav, aby se vyhnula vyplácení náhrady škody firmám poškozeným jejími krizovými akty.
Městský soud ji donutil vrátit se k právnímu rámci krizového zákona. Ani v tak mimořádné situaci, jako je vyhlášení nouzového stavu, nelze podle něj postupovat mimo mantinely Ústavy a právního státu. Vláda se nemůže zříci své odpovědnosti a není přípustné delegovat rozhodování o dramatickém omezování základních práv a svobod na jednoho ministra. Premiér Babiš se nyní snaží tuto zavrženou cestu vrátit znovu do hry.
Pohrdání principy právního státu
„Byla by tím hlavně narušena ústavní garance dělby moci. Při přijímání krizových opatření podle krizového zákona je vláda pod dohledem Poslanecké sněmovny, která může stav nouze kdykoliv zrušit. Tím odejme vládě oprávnění přijímat krizová opatření podle krizového zákona. Pokud by taková opatření mohlo vydávat ministerstvo zdravotnictví podle zákona o ochraně veřejného zdraví, byla by tato kontrola ze strany Poslanecké sněmovny vyloučena,“ reagoval advokát Aleš Rozehnal pro deník FORUM 24.
„Záměr se snaží závěry rozhodnutí Městského soudu v Praze v podstatě negovat tím, že změní zákonnou úpravu. Je to další případ legislativního kutilství této vlády,“ říká Rozehnal. „Měnit obecně platné právní normy podle momentální oportunní potřeby vládnoucí garnitury je známkou pohrdání principy právního státu,“ dodává.
Už jen samotný nápad takto posílit pravomoci jednoho člena vlády krátce poté, kdy soud označil tuto praxi za nezákonnou, je projevem rostoucí arogance moci. Premiér se neustále pokouší řídit stát jako svoji firmu, a pokud se mu do cesty postaví právo, hledá cesty, jak ho obejít nebo ohnout. V tom má jistě podporu Hradu, který zastává podobný právní nihilismus.
Ministr Vojtěch nebyl v Poslanecké sněmovně schopen odpovědět na otázky opozice, kdo přišel s nápadem nezákonně změnit ve vládě právní rámec z režimu krizového zákona na zákon o ochraně veřejného zdraví, který znamenal obrovský podraz na stovky tisíc firem a živnostníků. A na základě jakého právního podkladu.
Co na to Hamáček?
To mu však nebrání, aby se pouštěl do dalšího právního dobrodružství. Vojtěch, který byl kvůli opakovaným selháním zralý na odvolání, byl Babišem veřejně pochválen a sebevědomě nabral vítr do plachet. Traduje se o něm, že je i přes veřejné ponižování naprosto loajální Babišův „žák“, který nakonec vždycky udělá, co se po něm chce.
Opozice tuto aktivitu odmítá jako nebezpečnou snahu neúměrně koncentrovat moc v rukou jednoho člena vlády a obcházet Parlament. I ona upozorňuje, že se vláda ocitá v kolizi s rozhodnutím soudu, a takto může libovolně zadržovat i občanské protesty.
Vojtěch má novelu zákona předložit na nejbližším jednání vlády 4. května. Rozhodne postoj ČSSD, která by ovšem souhlasem s touto zhůvěřilostí popřela sama sebe. O tom svědčí reakce šéfa Ústředního krizového štábu Jana Hamáčka, který rozhodnutí Městského soudu v Praze přivítal.
Hamáček prohlásil, že od počátku upozorňoval na to, že mimořádná opatření nelze přijímat podle zákona o ochraně veřejného zdraví, ale jen podle krizového zákona. To je podle něj jediný zákonný titul umožňující omezování základních práv a svobod.
Šéf ČSSD dnes přiznává, že uvažoval o rezignaci, když byl hnutím ANO obejit a premiér Babiš do čela opožděně aktivovaného Ústředního krizového štábu na několik týdnů dosadil náměstka ministra zdravotnictví Romana Prymulu. Zatím Hamáček vždycky ustoupil. Jak se zachová dnes, pokud by ANO prosadilo novelu zákona s komunisty a případně s SPD proti jeho vůli?
Teď hrozí, že by vláda mohla bez parlamentní kontroly vládnout jako v nouzovém stavu bez jeho vyhlášení, časového omezení a bez krizového štábu. Je donedávna nepředstavitelné, kam až hodlá zajít vůdce oligarchického hnutí v konfliktu s právním státem.