Máme tady další novou osobu v okolí Andreje Babiše. Je jí Jarmila Vedralová, která bude řídit protidrogovou politiku země. Pro někoho nepodstatná informace o člověku, který se bude starat o „feťáky“. Celá situace se však má jinak, a když Vedralová začala hovořit o zdražování piva, zbystřili i ti, které politika vůbec nezajímá. Celá situace však nebude tak dramatická. Blíží se volby a hesla o dražším národním moku nechce mít určitě na billboardu nikdo.
Jarmila Vedralová si myslí, že pivo je oproti nealkoholickým nápojům moc levné a bylo by dobré, aby se to do budoucna změnilo. Jak jinak než zvýšením ceny nejoblíbenějšího nápoje českých mužů. Radost to neudělá nikomu, finančně si taky nepomůže nikdo, u koho bychom to na první dobrou čekali.
Proč tedy přichází takové prohlášení pár měsíců před tím, než se uskuteční komunální a senátní volby? Je skutečně nová národní protidrogová koordinátorka tak přísná a na seznam zakázaných látek by v nejlepším případě ráda dostala i pivo?
Odpověď na první otázku by patrně mohla vysvětlit vše. Už Švejk totiž v románu Jaroslava Haška predikoval, že vláda, která zdraží pivo, padne. A přestože jde jen o populární citát z oblíbené knížky, určitě se nad pravdivostí této věty Babišovi marketéři pozastavili nejednou.
Co použil současný premiér, ještě v roli ministra financí, když lidem dokazoval, jak je EET geniálním nápadem? Začal hovořit o snížení DPH na pivo, což mezi lidi poslal jako vzkaz o levnějším zlatavém moku. Ačkoliv je to klasická „babišovina“ a pohyb DPH u piva směrem dolů by dozajista neznamenal snížení cen v osvěžovnách, restauracích, barech a výčepech, občané zpozorněli.
Často se totiž hovoří o tom, že zdražení piva je skutečně poslední věcí, která by vyhnala národ na náměstí. Zatímco demokracie je pro mnohé neuchopitelný pojem, pivo u nedělního oběda nebo na nějaké pijatice si umí zhmotnit každý.
Proto se nabízí jednoduchý předvolební marketingový tah. Sice ho zřejmě díky H-Systemu a premiérovi-zachránci, tedy muži, který nedopustil, aby 60 domácností skončilo na dlažbě, nebude třeba, ale čím víc, tím lépe.
Scénář by mohl vypadat následovně. Jarmila Vedralová, úřednice, spadající přímo pod Babiše, vypustí balónek s nápisem „drahé pivo“. Chvilku se o tom bude psát, vyjádří se každý, kdo ve světě alkoholu něco znamená, hospoda se naštve. Potom ovšem opět přijde ten, komu jeho populistické lži věří stále téměř třetina národa, a zakročí.
„Čo budu premiérom, pivo nebude stáť veľa,“ slušelo by se slyšet z Babišových úst. A hlavně na billboardy se takové heslo moc hodí.
Radikálního zdražení piva se skutečně nemusíme bát. Babiš si nemůže dovolit jít proti „hlášce“ klasika. To by se mu už mohlo vymstít.