
Čínská nákladní loď (ilustrační foto) FOTO: Wikimedia Commons / Poom! / CC BY-SA 2.0
FOTO: Wikimedia Commons / Poom! / CC BY-SA 2.0

Čína přiznala, že loď registrovaná v Hongkongu loni v říjnu najela do plynovodu Balticconnector mezi Finskem a Estonskem, napsal deník The South China Morning Post (SCMP). Podle Číny se jednalo o nehodu způsobenou silnou bouří, a nikoli o sabotáž, z níž její plavidlo podezírali finští a estonští vyšetřovatelé.
Čína dosud jakoukoli účast na úniku plynu na dně Baltu ve Finském zálivu popírala, ale teď přiznává, že ho zavinila nákladní loď Newnew Polar Bear. Ta pravděpodobně nevytáhla kotvu, která potrubí poškodila, uvedly úřady ve Finsku i Estonsku.
Podle deníku SCMP provedly čínské úřady interní vyšetřování nehody a o jeho výsledcích informovaly finskou i estonskou vládu. Čína tvrdí, že za nehodu mohla silná bouře.
Mluvčí estonské prokuratury Kairi Küngasová v rozhovoru pro SCMP zdůraznila, že zpráva , kterou podle ní Estonsko neobdrželo, „v žádném případě nemůže být použita jako důkaz v estonském trestním vyšetřování“, neboť čínské orgány estonské vyšetřovatele k účasti na vyšetřování nepřizvaly.
Mluvčí finského Národního úřadu pro vyšetřování Anna Zareffová odmítla SCMP potvrdit, zda úřad čínskou vyšetřovací zprávu obdržel. Poznamenala, že finské vyšetřování probíhá. Uvedla také, že během něj již došlo ke spolupráci s čínskou stranou.
Obě země, které 150 kilometrů dlouhý plynovod Balticconnector spojuje, byly od začátku přesvědčeny, že poškození vzniklo úmyslně. Jako jednoho z možných viníků nejdříve zmínily Rusko.
Magnus Winberg, námořní kapitán a lektor navigace na námořní škole Aboa Mare v Turku, na tiskové konferenci koncem října uvedl, že si je jistý, že na vině je právě Newnew Polar Bear a že vše nasvědčuje tomu, že nešlo o chybu, ale úmysl.
Současně s potrubím byl poškozen také datový kabel vedoucí podél mořského dna. Nezpůsobilo to výrazné komplikace, protože datová spojení ve Finsku probíhají prostřednictvím mnoha různých kabelů a tras.