Rychle rostoucí ceny plynu či elektřiny řeší nejedna česká domácnost, ale energetická krize, která se netýká zdaleka jen Česka, pochopitelně trápí i firmy. A podle ekonoma Lukáše Kovandy může tvrdě dopadnout na dopravní podniky, kterým pak nezbyde nic jiného než zdražit jízdné. Problémem je pro ně i nedostatek látky známé jako AdBlue, která se používá k „čištění“ výfukových plynů, aby plnily přísné ekologické limity. Hrozí tak podle něj v krajním případě i omezování či rušení spojů.
„Dopravní podniky po celé zemi se potýkají s rostoucími cenami energií, zejména pak elektřiny a ropy, ale pochopitelně také plynu. Třeba pro pražský dopravní podnik znamenají zdražující elektřina a vyšší ceny ropy náklady navíc za zhruba 700 milionů korun. Zdražují totiž paliva, ale také třeba napájení tramvají. V zásadě není rozdíl mezi kterýmkoli dopravním podnikem a jinými odběrateli z firemní sféry. Všichni dříve či později budou muset zahrnout vyšší ceny energií do svých nákladů,“ domnívá se zkušený ekonom.
Kovanda upozorňuje, že v krajním případě může energetická krize způsobit narušení hromadné dopravy. „Například kvůli možnému nedostatku příměsi naftových motorů AdBlue, který je důsledkem zuřící evropské plynové krize. Drahý plyn prodražuje výrobu močoviny, která je zásadní složkou AdBlue, takže některé evropské továrny na příměs už zavírají. To zvedá cenu AdBlue a zvyšuje riziko výpadku v dodávkách této příměsi. Fatální nedostatek AdBlue by v krajním případě vedl ke kolapsu dopravy a zásobování. Varují před ním třeba dopravci na Slovensku,“ zmínil expert.
Podle něj teď záleží mimo jiné na tom, jak tuhá bude nadcházející zima a jak moc bude Rusko ochotné zásobovat evropský trh plynem nad rámec dlouhodobých smluv. Podle Kovandy platí, že čím víc bude mrznout a čím víc bude Moskva držet utažené kohouty, tím víc roste riziko, že se plynová krize v EU prohloubí. „A tím spíše budou dopravní podniky v městech ČR muset s cenou jízdného nahoru a/nebo omezovat či rušit spoje,“ tvrdí Kovanda. Jízdenky přitom podle něj mohou zdražit i o desítky procent. Ekonom ovšem zdůraznil, že je možné, že vyšší náklady budou dopravcům kompenzovány z veřejných rozpočtů.