Před volbami do Evropského parlamentu – i přes původní obavy – výrazně nenarostl počet dezinformací o jednotlivých kandidujících stranách nebo o Evropské unii jako takové.

Na to, jak tuzemské weby známé šířením dezinformací, psaly o EU a kampani před eurovolbami se zaměřil Pražský institut bezpečnostních studií (PSSI).

Miliardy pro uprchlíky

EU sice představuje jeden z oblíbených cílů českých konspirátorů, avšak před volbami do Evropského parlamentu jsme nezaznamenali, že by se weby známé šířením dezinformací volební kampani výrazněji věnovaly,“ říká programový manažer PSSI Jonáš Syrovátka.

Což je možné interpretovat i jako ilustraci toho, jaký (ne)zájem o tyto volby je a bude u cílové skupiny takových webů.

Zároveň to neznamenám, že by konspirace dané weby zcela pominuly. Mezi nejvýznamnější patřilo tvrzení, že EU vydala dvěma milionům migrantům debetní karty v hodnotě 1,55 miliard eur. To se se objevilo například na webech Megazine a AC24.

Ve sledovaném období 31 českých webů šířících manipulativní obsah publikovalo celkem 783 textů zmiňujících EU. Nejaktivnější ze sledovaných webů byly Parlamentní listy, které publikovaly 91 textů. Druhým nejaktivnějším webem byl prokremelský Sputnik CZ (celkem publikoval 31 textů).

Texty se většinou věnovaly tématům, kterým se věnovala i mainstreamová média jako je 15. výročí vstupu do EU, dvojí kvalita potravin nebo vzestup populistických hnutí v Evropě. „Ale interpretovala je jednostranně,“ podotýká Jonáš Syrovátka.

Lepší než v Maďarsku

Přehlídkou všech euromýtů a poplašných zpráv o EU jsou takzvané volební noviny SPD.

Kvůli volebním novinám (vycházejícím údajně v náladu tří milionů výtisků) nazvaným Na vlastní oči podalo Hnutí Evropa společně europoslance Jaroslava Štětiny na SPD trestní oznámení za šíření poplašné zprávy.

Volební noviny SPD jako přehlídka dezinformací.

Analýza PSSI potvrdila i symbiózu mezi některými weby šířícími dezinformace a extrémistickými stranami, zejména právě Okamurovou SPD.

SPD byla na rozdíl od ostatních stran líčena pozitivně a prohlášení jejích kandidátů a představitelů byla na sledovaných webech často citována. Tato skutečnost může pomoci SPD mobilizovat některé voliče. Symbolem této spolupráce je lídr kandidátky SPD Ivan David, který tuto stranu zároveň propagoval na svém webu Nová Republika známém šířením dezinformací,“ podotýká Syrovátka.

Jak ukazuje studie slovenského think-tanku Globsec, situace v České republice se příliš neliší od Slovenska, kde weby šířící dezinformace též o volební kampaň jevily pouze malý zájem.

Zcela jiná je však situace v Maďarsku, kde se manipulativní zprávy a dezinformace běžně objevují i v mainstreamových médiích, které se přirozeně volbám do Evropského parlamentu věnovaly výrazněji než české a slovenské okrajové weby. Z  hlediska obsahu lze však ve všech třech zemích sledovat stejný trend a to podporu populistických stran se silnou protiimigrační a euroskeptickou agendou na úkor proevropských politických subjektů,“ říká projektová asistentka Lenka Dušková z Pražského institutu bezpečnostních studií.

Text zveřejňujeme s laskavým svolením hlidacipes.org

Právě v této době potřebujeme nezávislá média. Podpořte nás prosím a objednejte si předplatné Revue FORUM ZDE. Děkujeme!

Revue Forum Banner
Robert Břešťan
Další články autora