Nejtransparentnější kampaň mají podle protikorupční organizace Transparency International (TI) koalice Pirátů a Starostů a koalice SPOLU, tedy ODS, KDU-ČSL a TOP 09. Nejhorší je v tomto ohledu Trikolora se Svobodnými a Soukromníky, před kterou se umístily ANO a KSČM. Negativním fenoménem je podle ní zejména u nejsilnějšího vládního hnutí zneužívání veřejných funkcí pro politický marketing a obcházení limitu výdajů na volební kampaň.
„Do předvolební kampaně se masivně propisuje privatizace veřejného zájmu ze strany hnutí ANO,“ uvedl vedoucí monitorovacího týmu Transparency International Ondřej Cakl. Vládní činitelé za ANO v poslední době zvýšili své cesty do regionů, kde kandidují, a na otevírání různých staveb. „Nejde sice o nelegální taktiku, jde však o dvojnásob netransparentní politickou kampaň, která se vymyká parametrům zákona,“ podotkl Cakl.
Organizace hodnotila školním hodnocením transparentnost financování kampaní devíti stran, hnutí a koalic, které mají šanci dostat se do sněmovny. Stanovila osm kritérií, od finančního plánování a průhlednosti výdajů přes přehlednost jejich vykazování a prevenci klientelismu až po přesvědčovací strategie a využití on-line sociálních sítí. Výsledná známka pro kandidující uskupení je průměrem dílčích hodnocení.
Piráti a Starostové dostali od TI známku 1,4, koalice SPOLU známku 1,9. Následují Zelení, Přísaha, ČSSD a SPD se známkami od 2,8 do 3,8. ANO si vysloužilo čtyřku, KSČM známku 4,1 a Trikolora se Svobodnými a Soukromníky známku 4,5.
Špatné hodnocení dostaly kampaně, v nichž není jasný ani předběžný rozpočet s rámcovými částkami na různé typy propagace, zapojené PR agentury či taktika kampaně na sociálních sítích, uvedla Jana Stehnová z monitorovacího týmu TI. Pozitivní hodnocení měly koalice, které zveřejnily personální složení svých volebních týmů, přehled volebních akcí nebo seznam profilů na sociálních sítích, na nichž působí aktivně agitace v jejich prospěch.
Strany za volební kampaň zatím utratily přes čtvrt miliardy korun
Strany a hnutí za kampaň pro sněmovní volby utratily podle Transparency International asi čtvrt miliardy korun, výsledná suma bude zhruba dvojnásobná. Organizace to dnes oznámila na základě informací z volebních bankovních účtů jednotlivých uskupení. Největší podíl výdajů daly strany na billboardy a kontaktní kampaně.
„V rámci vykázaných výdajů se letos v předvolebním klání utratí cca 500 milionů korun, ačkoliv spojování do koalic fakticky limituje, kolik strany a hnutí mohou utratit vcelku. Zatím kandidáti utratili přes 250 milionů,“ uvedla Jana Stehnová z monitorovacího týmu TI.
Největší částka byla podle organizace utracena z koaličního účtu uskupení SPOLU, tedy ODS, KDU-ČSL a TOP 09. Koalice vyčerpala zhruba 62 milionů korun, což jsou dvě třetiny finančního limitu na kampaň do sněmovny, který činí 90 milionů korun. Přes polovinu finančního limitu se dostala se 47 miliony korun SPD, třetí je koalice Pirátů a Starostů se 40 miliony korun.
ČSSD za devět měsíců od vyhlášení voleb utratila 33 milionů a ANO 23 milionů korun, přičemž u vládního hnutí se od počátku září 2021 souhrn výdajů zdvojnásobil. Seskupení Trikolory se Svobodnými a Soukromníky dalo na kampaň 18,5 milionu korun, KSČM 15 milionů a hnutí Přísaha devět milionů korun.
Strany mohou náklady na kampaň vykázat ještě tři měsíce po volbách. Před minulými sněmovními volbami v roce 2017 strany na transparentních účtech do voleb vykázaly přibližně čtvrtinu až tři pětiny svých nákladů, uvedla Transparency International.
Za plakátovací kampaň daly strany a hnutí letos zatím 50 milionů korun. Obdobnou sumu stály tisk a roznášení letáků, volebních novin a dalších tiskovin. Vedle vlastních novin jsou letos v kampani nezanedbatelné i knihy. Za vydání knihy Andreje Babiše „Sdílejte, než to zakážou“ zaplatilo hnutí ANO zatím tři miliony korun, dalších 300 tisíc korun za její audioverzi. Své knihy vydali i předseda ODS Petr Fiala, předseda Pirátů Ivan Bartoš a lídr Přísahy Robert Šlachta. KSČM zaplatila za produkci knih Pražská květnová revoluce a Ve znamení kříže.