NÁZOR / Duševně méně zdatní jedinci potřebují takovou terapii jako sůl. Hlavně účastníci rajchlovských orgií v Praze na Václaváku. Oni sice byli nejdále ve Zlámané Lhotě na posvícení, ale o to víc rozdávají rozumy, jak prý je Rusko úžasná země, přitom o něm nic nevědí. Proto by pro ně měla být uspořádaná exkurze do Putinovy říše, aby poznali skutečnost a nehltali nesmysly šířené trollími kremelskými centry.
Před časem jsem se vydal na dobrodružné měsíční putování Ruskem s brněnskou cestovkou Kudrna. Projeli jsme tuto zemi od lotyšských hranic přes Moskvu, Suzdal, Vladimír, Vologdu až na Solovecké ostrovy a zpátky přes Petrozavodsk, Petrohrad, Novgorod a Pskov do Lotyšska. Spali jsme většinou pod stany, v přírodě nebo na okrajích vesnic. Takto se dá skutečně poznat Rusko, ne z pobytu v pětihvězdičkových hotelích v Moskvě a Petrohradě. To jsou zřejmě zkušenosti Václava Klause, ale nic neříkají o skutečných poměrech v této nešťastné zemi. Stačí vyjet jen několik kilometrů za Moskvu a ocitnete se v jiném světě, ve vesnicích, kam vedou jen prašné cesty, se zchátralými domy, bez vodovodů, splachovacích toalet, koupelen, a někdy dokonce i bez elektřiny, neudržovaných veřejných prostranstvích zarostlých plevelem. Prostě hrůza.
Zaujaly mě také vesnické hřbitovy s neudržovanými hroby, zato u každého byla lavička. To proto, že živí si tam chodí povídat se zesnulými příbuznými, sedí na nich a popíjí u toho vodku. To je pro ně důležitější než starání o místa posledního odpočinku jejich blízkých. Ruská vesnice je jedna velká tragédie. Proti ní jsou tzv. vyloučené lokality v Česku rájem na zemi.
Jednou v podvečer jsme takhle zastavili, utábořili se, postavili stany. Motal se kolem nás zhruba patnáctiletý kluk. Zřejmě zdrogovaný, zpočátku drzý, za chvíli se však rozbrečel, že už dva dny nejedl a má hrozný hlad. Tak jsme mu dali večeři z naší polní kuchyně, snědl rovnou dvě.
V nějakém městě na severu Ruska, už si přesně nepamatuji v jakém, jsem byl v muzeu a všiml si obrazu ulice, po které jsem před chvíli šel. Malíř jej namaloval na konci 19. století a bylo na něm vidět, že za cara to tam vypadalo líp než za Putina. Silnice sice byly i tenkrát prašné, ale chodníky na okrajích zpevňovaly dřevěné desky. Ty v 21. století chyběly. Takže v deštích nezbývá než se brodit blátem.
Na Soloveckých ostrovech jsem navštívil i tamní nemocnici. Stálo to rovněž za to. Nemocniční chodby nebyly vůbec vydlážděné, takže pacienti a personál se museli brodit pískovištěm.
Avšak také ruská města až na již zmíněná dvě největší vypadají dost zanedbaně. Pamatuji si například Rostov Veliký, kde sice v centru stály supermarket napěchovaný zbožím a společenský dům se slušnou restaurací, ovšem už kousek od nich v postranních nevyasfaltovaných hliněných ulicích dominovaly zchátralé dřevěné domky. Koneckonců podobné zkušenosti učinil i bývalý vynikající fotbalista Jan Koller, který v Rusku hrál za Samaru. Prohlásil, že Rusko je svět sám pro sebe, kde v centru Samary stojí luxusní hotel Hilton, ale jen nedaleko od něj se rozkládá čtvrť rozpadajících se chatrčí bez elektřiny a dalšího pro nás běžného vybavení.
Cestu v mých stopách by měl absolvovat každý, hlavně ti, co žijí v bludu a nevědomosti o úžasném Rusku za Putina. Těm méně majetným by stálo za to na tuto poznávací cestu přispět, aby se konečně probrali ze svých snů. Šoková terapie by v tomto případě mohla být účinná.