Dálnice D1 je nejen nejstarší a nejdelší českou dálnicí, ale v některých úsecích i nejvytíženější a nejnebezpečnější. Vinou nekonečných oprav a mnohaleté modernizace zároveň nejpomalejší. Rozsáhlá rekonstrukce začala v roce 2013, opravy měly původně skončit v roce 2018.
Dálnice D1 má další problém. Již opravený úsek mezi 65. a 66. kilometrem ve směru na Prahu se opět uzavře kvůli rekonstrukci. Důvodem jsou zhruba tři centimetry hluboké praskliny v betonu. Na čtvrteční tiskové konferenci to oznámil mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl.
Nekonečná rekonstrukce dálnice D1 trápí řidiče už několik let, připravit se však budou muset na další komplikace. Nejvytíženější česká dálnice se příští pátek 17. září uzavře zhruba na dva týdny, a to mezi 65. a 66. kilometrem ve směru na Prahu. Provoz tak bude sveden do protisměru.
Důvodem je oprava betonového povrchu, na kterém se objevily praskliny. Podle Rýdla je vina na straně stavební firmy Eurovia. Opravy se však mají stihnout do letošních parlamentních voleb, které se konají 8. až 9. října.
Nejde o první problém, který se na nově zrekonstruované dálnici objevil. Na některých nových úsecích se totiž olamují hrany dilatačních spár mezi vzniklými panely. Silničáři o problému vědí, praskliny vysvětlují nedostatečnou pevností betonové směsi.
Podle šéfa Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla je příčinou to, že k řezání dochází příliš brzy. „Pevnosti tam nenaběhnou úplně tak, jak by měly, a oni spáru začnou řezat. Je to na začátku řežby, občas se to stává,“ vysvětluje.
Při pokládání nového povrchu dálnice se totiž postupuje tak, že stroj nejdříve vytvoří souvislý betonový pás a ten následně dělníci po zatvrdnutí nařežou na jednotlivé panely.
Na problém narazil náhodou reportér České televize, když natáčel v místě uzavírky u Hvězdonic na Benešovsku. Skoro každá spára mezi panely měla olámanou hranu. Po novém úseku se přitom jezdilo jen pár měsíců. O problému jsme psali ZDE.