V Německu minulý týden vzbudilo rozruch prohlášení, že „němečtí muži se nedokáží bránit a chránit své ženy“. Jeho autorem je Jörg Baberowski, prominentní odborník věnující se tématice násilí mezi lidmi, který měl přednášku na filozofickém setkání v Kolíně nad Rýnem. Jeho mnohokrát opakovaný výrok se vztahoval k rostoucímu počtu případů napadení žen v davu se sexuálním podtextem.
Nejznámější incident se odehrál právě v Kolíně během letošních silvestrovských oslav, kde hlásilo obtěžování v davu na 500 žen. Historik Baberowski v rozhovoru pro Berliner Zeitung nyní blíže vysvětlil své postoje a názory. Odmítl přitom i rozdělení mužů na Němce a přistěhovalce. „Neměl jsem na mysli pouze německé muže, ale všechny muže, kteří žijí v Německu,“ řekl. „V tom je rozdíl. Mužem v Německu může být i přistěhovalec, který se tu narodil,“ dodal.
Násilí je a mělo by zůstat nežádoucí
Baberowski tvrdí, že muži, kteří žijí v zemích jako je Německo a mohou se spolehnout na služby a pomoc policie, již neumějí bojovat za sebe ani v momentech, kdy je to nutné. Neumějí se prát, i protože jsou společností vychováváni k tomu, že násilí je nežádoucí. Současným klíčovým problémem však podle něho je, že lidé se cítí nejistí a bez potřebné ochrany.
Stát sice stále existuje, ale nedokáže „vycenit zuby a zavrčet“ ani v případě, kdy dochází k fyzickému ohrožování jeho obyvatel. V tomto případě žen, které jsou i díky nulové ochraně od mužů obětí obtěžování. Jako příklad země, kde se lidé ani v takových případech nemohou spoléhat na pomoc policie, uvedl Baberowski Rusko. Následkem podle něho je, že se mění vztah tamních mužů k násilí.
„Několik týdnů po událostech v Kolíně nad Rýnem se podobný incident týkal arabských imigrantů v Murmansku. Na konci útoku byli tito muži v Rusku ale biti místními, nikdo se na policii nespoléhal, a nikdo ji ani nevolal. Neexistoval ani náznak toho, že by pro pachatele měl někdo byť jen špetku pochopení,“ tvrdí Jörg Baberowski. Podobné je to i v některých arabských zemích.
V Tunisu a Maroku je výslovně zakázáno okrádat ženy, a pokud by někdo ženu znásilnil, byl by lynčován ostatními muži, nebo uvězněn. „Jenže v Kolíně jako by se nic nestalo, nikdo nebyl potrestán, tudíž ani vinen,“ diví se historik. A dodává, že to je špatný signál: „Pokud vám nehrozí za zločin žádný trest, pravděpodobně budete své jednání opakovat.“
Řešením ale prý není znovu přistoupit na násilí jako běžnou součást fungování vyspělé společnosti. „Zřeknutí se násilí je pozitivní věc,“ myslí si Baberowski. Ke společnosti oproštěné fyzického násilí je podle něho třeba dobrat se pomalou proměnou společnosti i jejích hodnot. Taková proměna ale ohrožena, protože „se pod záminkou civilizačních procesů zvýhodňují násilničtí zločinci, kteří tímto způsobem získávají moc“. To v žádném případě nelze akceptovat. „Nechci, aby se muži prali. Nikdo to nechce,“ říká specialista na násilné činy.
Bezpečný prostor pro ženy
Stát má podle profesora na Humboldtově univerzitě v Berlíně povinnost určit pravidla a zákony, a postarat se o jejich fungování a dodržování. K čemuž v případě hromadného sexuálního obtěžování v Kolíně nad Rýnem nedešlo – 9 mužů původem většinou z Afriky bylo sice vyšetřováno, obviněni nebyli ale ani z krádeže. Vzhledem k anonymitě v davu je těžké jim cokoliv dokazovat.
Kdyby oněch 9 policii známých útočníků v Kolíně nějací radikálnější obyvatelé města podobně jako v Rusku lynčovali, jistě by se jim dostalo od mnohých spoluobčanů uznání. Další skupina obyvatel (nejen Německa) by to dokonce považovala za akt spravedlnosti a jediné správné řešení situace. Násilí by pak zcela jistě z města nezmizelo. Takhle ale zůstalo ve vzduchu viset naopak zlověstné ticho.
Zastupitelé Kolína raději strčili hlavu do písku – na pouličních oslavách letos vymezí prostor, který by měl být pro ženy bezpečnější. Příští rok už mohou obyvatelky Kolína čekat rovnou doporučení, aby zůstaly na Silvestra raději doma. Anebo se oblékly jako muži, a tudíž nevzbuzovaly u potenciálních násilníků choutky. Možná jim dokonce při spolupráci se sponzorem vyrobí speciální skafandry, skrze které nelze nikoho osahávat. Ne, tohle není sci-fi. To je realita uprostřed Evropy na začátku 21. století.