
Lidé na Ukrajině se ukrývají před ruským ostřelováním. (Mariupol, 2022) FOTO: ČTK/AP/Mstyslav Chernov
FOTO: ČTK/AP/Mstyslav Chernov

Reklamní kampaň na podporu nezávislého ruského zpravodajského webu Meduza chtěla vytvořit německá agentura Lure z Berlína. Vizuální složku svých sdělení ale doplnila fotkami obětí Putinovy agrese, včetně snímku muže ze Lvova, který během útoku přišel o manželku a tři dcery. Po smršti negativních reakcí agentura své materiály s omluvou stáhla. Omluvila se i Meduza.
„Kde jiné titulky končí, Meduza začíná,“ znělo heslo kampaně na podporu nezávislého ruského zpravodajského a investigativního webu Meduza. Jeho redakci tvoří novináři, které Putinova cenzura a útlak vyhnaly do Lotyšska. Agentura podle dostupných zpráv zpracovala kampaň na jejich podporu zdarma a doplnila ji fotografiemi obětí probíhající ruské agresivní války na Ukrajině. Právě kvůli tomu ale narazila na odpor.
Na snímcích se totiž nacházely autentické ukrajinské oběti, jejichž souhlas agentura neměla. Na jednom z nich byla seniorka zdrcená po zničení jejího domova ruským bombardováním. Agentura použila také fotografii Jaroslava Bazylevyče ze Lvova pořízenou poté, co v září loňského roku po zásahu ruské rakety přišel o celou svou rodinu, tedy o manželku a tři dcery. Ukázalo se, že agentura neměla jeho souhlas.
A special “prize” for marketing cynicism & hypocrisy should go to the Lure agency from Berlin.
— MFA of Ukraine 🇺🇦 (@MFA_Ukraine) February 1, 2025
They used images of Ukrainians who lost families and homes in a promo ad for the Russian outlet Meduza. Exploiting our tragedy to evoke sympathy for Russians is a complete disgrace. pic.twitter.com/gXGb3WZo8s
„Zvláštní cena za marketingový cynismus a pokrytectví by měla připadnout agentuře Lure z Berlína. Použili fotografie Ukrajinců, kteří ztratili rodiny a domovy, v reklamě na ruský projekt Meduza. Využívat naši tragédii pro vyvolání sympatií k Rusům je naprostá ostuda,“ napsalo k tomu v sobotu ukrajinské ministerstvo zahraničí. Kritika nevhodně koncipované kampaně rychle sílila.
Německá agentura i Meduza chybu uznaly, kampaň stáhly a omluvily se. „Hluboce litujeme, že náš přístup způsobil bolest, zvláště pokud jde o zahrnutí Jaroslava Bazylevyče,“ napsali Němci.
Meduza zdůraznila, že odsuzuje ruskou válku na Ukrajině a dělá vše, co je v jejích silách, aby napomohla jejímu ukončení. „Omlouváme se každému, koho naše reklamní kampaň negativně zasáhla. Nikdy jsme neměli v úmyslu ubližovat, zvláště ne těm, kteří trpí ruskou agresí, a je nám to opravdu líto,“ napsali novináři.