Zdá se, že česká média nejsou jediná, která podléhají určitým emocím, kopírují či podporují nálady ve společnosti a přizpůsobují se politické agendě. Co se týká migrace, islámu a muslimů, je situace u nás vyostřená na ostří nože, budí vášně nejen v mediální sféře, ale i na půdě parlamentu, na koupalištích, v parcích, zkrátka všude. Nejsme ale jediní, kdo má s objektivním informováním v této sféře problém. Média u našich německých sousedů byla zase až příliš nekritická a nezvládla reprezentovat obavy obyčejných lidí, alespoň podle studie, kterou zveřejnily Financial Times.
Studie, kterou zpracovala nadace Oto Brenner Stiftung z Frankfurtu, poukazuje na jednostranné pokrytí. „Až do pozdního podzimu roku 2015 se redakce téměř nezabývaly obavami, strachy a odporem rostoucí části populace,“ píše se ve zprávě. Pokud již o obavách informovaly, dělaly to určitým didaktickým, nebo v případě východního Německa, opovržlivým tónem. Novináři ve většině případů přijali stanovisko „politické elity“.
Noviny tak nerozlišovaly mezi pravicovými radikály a obyčejnými lidmi, kteří pociťovali obavy z přílivu uprchlíků. Otevření německých hranic tisícům žadatelů o azyl v létě 2015 bylo médií téměř většinově vychvalováno. Noviny byly zaplaveny články o vítání uprchlíků na nádražích. Bylo zde v mediální sféře vytvářeno povědomí o dobré samaritánské společnosti, která nově příchozí vítá sladkostmi a hračkami.
Tón článků se změnil až po Novém roce, kdy došlo v Kolíně k masovému násilí proti ženám, za nímž stáli muži severoafrického původu, články byly poté více skeptičtější a zdrženlivější, vychází z analýzy tisíce článků v období od února 2015 do března 2016.
Zatímco v německých médiích tedy došlo pod vlivem „vítací politiky“ k přehlížení oprávněných obav obyčejných lidí, u nás je strach ve společnosti politiky naopak podporován a narostl tak – s přispěním médií – do gigantických rozměrů.