Spolkové ministerstvo vnitra nechává podle informací listu Bild am Sonntag prošetřit, zda sérii závad vládních strojů nezavinila externí firma, která zajišťuje údržbu těchto letadel. Poslední kapkou byl vážný incident z minulého týdne, kdy se vládní letoun německých vzdušných sil krátce po startu v Berlíně dostal do potíží a poté nouzově přistál. Stroj přitom oběma křídly zavadil o přistávací dráhu. Incident se stal minulé pondělí, na palubě kromě tříčlenné posádky nikdo nebyl. Jen o dva dny později měl ale s tímto letadlem cestovat prezident.

Vládní letoun Bombardier Global 5000 měl krátce po startu v malé výšce vážné potíže s řízením a nakláněl se ze strany na stranu. Posádka armádních pilotů dokázala „dostat letoun za nejtěžších okolností na zem a předejít nejhoršímu,“ popsala ministryně obrany Ursula von der Leyen. Vyšetřovatelé tohoto incidentu mají podezření, že mechanici při údržbě chybně zapojili spoilery na nosných plochách, což podle serveru Focus.de mělo za následek, že stroj letěl doleva v okamžiku, kdy pilot točil doprava a naopak.

„Musel opakovaně velmi výrazně vyrovnávat, ale pak zasáhl příliš silně a (letadlo) se naklánělo ze strany na stranu, letělo nahoru dolů – jak na horské dráze,“ popsal krátký let vládního stroje kanadské výroby Bombardier Global 5000 autor fotografií, student a plainspotter Marcel Ruß. „Čekal jsem, že bude muset zařadit průlet, protože letěl velmi nezvykle, ale to už jsem viděl, jak zvířil prach… Přistálo to, dojelo na konec dráhy a přijela hasičská auta i sanitka,“ doplnil.

Letoun těsně před incidentem prošel zevrubnou kontrolou v dílně výrobce na letišti v Berlíně-Schönefeldu, odkud odstartoval na zpáteční cestu do Kolína nad Rýnem. Krátce poté přístroje upozorňovaly na závadu a letoun se začal nekontrolovaně pohybovat, popsal velitel letky Stefan Schipke. Stroj odtáhl tahač, nezraněnou posádku pro jistotu prohlédli lékaři a letiště po nouzovém přistání zastavilo na několik hodin provoz.

Zbývající tři stroje Global podle Schipkeho jsou momentálně mimo provoz. Jeden je v Berlíně na údržbě, druhý na modernizaci obranného systému v Americe a třetí na základně v Kolíně. Vedení letky však neplánuje, že by stroje Global 5000 kvůli předmětnému incidentu uzemnilo.

Německá vládní letka sestává ze 14 dílem už starých letadel, která slouží členům vlády i prezidentovi. Do programu zahraničních cest německých politiků poslední dobou pravidelně promlouvají právě nenadálé závady na vládních letadlech.

Revue Forum Banner