Zlá EU nám chce zakázat spalovací motory, vystupme z Unie. Vláda by měla odmítnout Green Deal. Tohle bude agenda Tomia Okamury celý příští rok. A protože se podobně, sice mírnějším tónem, vyjadřují i premiér Fiala a odstupující premiér Babiš, dá se čekat, že toto téma objeví na českém facebooku stovky nových klimatologů či expertů na energetický průmysl. Ale to je tak všechno, co se stane.
Je to osvědčený trik všech stran, ve kterých Okamura byl, že si vybere téma, které u nás buď neexistuje – migranti, nebo na které nemají politici vliv – bezuhlíková ekonomika. Fosilní generace totiž pomalu odchází a ta mladá nastupující se daleko víc zajímá o životní prostředí a ochranu planety. A ta si to vynutí vcelku jednoduše. Bude tlačit na banky či pojišťovny, že chce úvěry pouze na produkty či služby firem chovajících se environmentálně. Mimochodem, v Evropě se začíná dost vážně uvažovat o posunutí hranice věku voliče na šestnáct let.
Dalším faktorem, který se nás prakticky netýká v oblasti rozhodování, lhostejno zda budeme v Unii či nikoliv, je naše napojení na německý automobilový průmysl. Pokud Volkswagen tvrdí, že do několika málo let bude vyrábět jen elektromobily, česká Škodovka najede na výrobu elektromobilů. Tečka, hotovo.
Dalším argumentem pro zachování spalovacích motorů je pořizovací cena nového elektroauta. Za prvé, ekonomika se díky digitalizaci posouvá do virtuálního prostoru, zaměstnání lze už dnes u řady odvětví dělat „z domova“, nákup zboží nebo jídla přes dovozové firmy exponenciálně roste, zanedlouho zjistíme, že to auto vlastně tak extra nepotřebujeme. A za druhé, vzpomeňme na mobily. Ten první vypadal jako vojenská radiostanice k řízení pohybu tankového praporu a byla to krabice s páskem přes rameno, stál okolo sta tisíc a platili jste i příchozí hovory. Pak přicházely mobily menší a menší a cena se snižovala, dnes už máme v mobilu i kameru a fotoaparát ve full HD. Podobné to bude i s elektromobily. Stále větší saturace bude znamenat snižování jejich ceny.
A k té ceně ještě jednu věc. Už dnes Evropská unie přispívá na nákup elektroauta firmám ve výši 45 procent. Tedy, ona ta „drahá“ dodávka za milion stojí něco přes půl milionu, což je běžná cena dnešního většího nového auta s benzínovým motorem. A právě tato dotace firmám, které si vše i odepisují z daní a vozový park obměňují jednou za pět, šest let, rozhýbe i bazarový trh. Takže, pokud jste si kupovali auto jen v bazaru a za třeba sto padesát tisíc, tak za deset let si ve zhruba stejné bazarové ceně ve výši 15 procent původní ceny koupíte ojetý elektromobil. Takže, je to zase jen bouře ve sklenici vody, na níž některé politické strany hodlají sbírat politické hlasy a přízeň těch méně informovaných voličů.