GLOSA / Před několika dny nový vládce Sýrie Ahmad Šara a další představitelé země odmítli při oficiálním setkání podat ruku německé ministryni zahraničí Annaleně Baerbockové. Údajně jim to zakazuje víra. Nad událostí se pozastavovala světová média i mnozí uživatelé sociálních sítí. Zmíněné „faux pas“ se přitom odehrálo v Sýrii. Tedy v islámském světě, kde se vlastně dalo očekávat. Že s tímto gestem počítala, potvrdila i sama ministryně.
Co by ale v této souvislosti nemělo zůstat bez povšimnutí, je, když se stejné chování nejen toleruje, ale také ospravedlňuje v západní Evropě. Minulý týden švédský ombudsman pro diskriminaci rozhodl ve prospěch muže, jenž se ucházel o práci ostrahy v hromadné dopravě ve Stockholmu. Ten před pohovorem informoval potenciálního zaměstnavatele, že kvůli své muslimské víře nezdraví cizí ženy podáním ruky. Náborář poté pohovor zrušil.
Zastání u ombudsmana
Muž se cítil být diskriminován a obrátil se na veřejného ochránce práv. Ve své stížnosti argumentoval tím, že práce ostrahy zřídkakdy vyžaduje fyzický kontakt a že v mimořádných situacích s tím nemá problém, ať už jde o muže nebo ženu.
Dopravní podnik s tím nesouhlasil a naopak tvrdil, že pracovník ostrahy se často ocitá v situacích, kdy je fyzický kontakt nezbytný. Poukázal také na svou politiku neutrality, kde je odmítnutí pozdravit (ženu) podáním ruky považováno za zakázaný náboženský projev.
Ombudsman dal stěžovateli za pravdu. Podle úřadu bylo chybou, že podnik muže nepustil k pohovoru kvůli tomu, že nepodává ruku ženám. „Dotyk je něco, co není všem lidem příjemné, a není důvod trvat právě na podání ruky, protože existují i jiné způsoby uctivého pozdravu, které nezahrnují fyzický kontakt,“ napsal ombudsman ve svém rozhodnutí.
Jenže stejně jako řada jiných muslimských zvyklostí je i tato většině Evropy cizí. Nejenže je vůči ženám jednoduše neslušná, ale příslušníky západní civilizace může být vnímána jako projev nevyzpytatelnosti, nečitelnosti. Když vám někdo odmítne podat ruku, minimálně vás to znejistí – ať jste muž či žena.
Pokud se tento na první pohled neškodný „nešvar“ rozšíří v kultuře, která mu nerozumí, může to v ní napáchat víc škody, než se zdá.