Je to tragikomický paradox. Dolarového miliardáře a agresivního podnikatele volí nejvíce lidé ve spodních patrech společnosti, kteří na tom nejsou nejen ekonomicky dobře.
Největší absurditou je láska, kterou zahrnují Babiše Romové z vyloučených oblastí a vězni. Romové z Chanova od Babiše očekávají štědré sociální dávky a nikdo jim tu víru, že prezident může rozdávat peníze, nevyvrátí. Vězni zase věří, že milosrdný Babiš při amnestii otevře brány věznic. Také si mohli mnozí z nich všimnout, že i Babiš má chronické potíže s dodržováním zákonů, a tak je jim blízký.
Jsou to kruté omyly. Babiš se velmi uchází o podporu Okamurovy SPD, která brojí proti tzv. „nepřizpůsobivým“, což je běžně chápáno jako kód skrytého rasismu a dalších fašistických inklinací. A milosrdenství k vězňům, pokud je známo, Babiš nikdy neprojevil. Vždycky horoval pro zavírání, a nikoli pro propouštění.
Měli bychom ale spravedlivě uznat, že jakési charisma pro slabé lidi, kteří se cítí být utlačovaní, Babiš opravdu má. Dokáže vytvořit dojem ochránce slabých a odstrčených. A to je jeho hlavní trumf. Skupiny Romů a vězňů jsou extrémní, ale pocit slabosti a utlačování má ohromná část společnosti, což je klíčový a trvalý politický problém postkomunistických zemí.
Andrej Babiš jasně vyhrává v obcích s vyšší mírou chudoby, exekucí a nižší mírou vzdělání a socioekonomického rozvoje. Výrazně boduje u nejstarší generace a lidí s nižším dokončeným vzděláním. Volí ho řada občanů, které vážně zasáhla ekonomická krize.
Názorová orientace Babišova charakteristického voliče je výrazně protestní. Jde o lidi, kteří nepovažují za výhodné ani členství v Evropské unii a žijí v bludu, že před rokem 1989 bylo líp.
Je to vlastně úžasně zajímavé: Proč ti nejslabší a nejnespokojenější volí spontánně člověka, který si značně neprůhledně opatřil obrovský majetek. Ačkoli jsou znechuceni z EU, tak volí majitele velké německé chemičky, řetězce německých pekáren a majitele zámku ve Francii, který si nejspíš koupil praním špinavých peněz. Nelze tudíž vyloučit, že právě malá či žádná schopnost práce s informacemi a absence kritického myšlení jsou příčinou jeho úspěchu u této části populace. Ti lidé cítí sílu, instinktivně touží po ochraně, a to zvlášť tehdy, když je před tím někdo vystrašil. Nevšimnou si přitom, že právě ten, kdo je vystrašil, je i ten, kdo je chce ochránit, a jde tudíž o laciný trik. Ale funguje to.
Můj bratr Jaroslav Šafr pracuje s mladými delikventy na severu Čech, učí je pracovat s keramikou a něco tvořit. Napsal tento status o Babišově kampani při pohledu zdola, optikou těch nejméně „přizpůsobivých“:
„Napadl sníh, nechtělo se mi ometat auto, jel jsem před polednem do výchovného ústavu autobusem. Rumburk – Jiříkov, 3 km. Někdy to je zajímavý, jela taky parta rómských spoluobčanů po návštěvě Úřadu práce. Měli velkou starost, když vyhraje voják, budou muset narukovat do války. Na vojně stoprocentně nikdy nebyli, co je to mobilizace nejspíš taky nevědí, ale vědí, že je generál pošle do války. Je vidět, že i k této subkomunitě se nejdůležitější předvolbní informace spolehlivě dostanou. Jen by mne zajímalo jak, jakákoliv mediální scéna je nemá šanci oslovit. Lidem prý chodí podvodné SMS – „Dobrý den, tady Generál Pavel,“ píše se v SMS zprávě s pravopisnou chybou. „Touto cestou bych Vám chtěl poděkovat za hlas ve volební kampani na prezidenta. Prosím vás, abyste se dostavil na nejbližší pobočku AČR, kde budete vybaven potřebnou zbrojí pro mobilizaci na Ukrajině.“
Po několika letech ve výchovném ústavu vím, že to je příliš složité sdělení, v této komunitě za hranicí schopnosti pochopit, co se to tam vlastně píše. Asi jim to někdo musí patřičně dovysvětlit. Napadlo mne, jestli právě tohle neřešil AB s naším děčínským dělnickým vůdcem Foldynou po volbách. Nevím, ale jedno je jasné, dá to hodně práce ten souboj o to ABY BYLO LÍP. (…tedy samozřejmě jemu)“
Tento status bezvadně ilustruje mechanismus Babišovy kampaně. Babiš, který je sám ohledně norem civilizované společnosti krajně nepřizpůsobivý, dokáže vytvořit dojem ochránce těch, kteří mají nižší schopnost se přizpůsobovat, a je jim zároveň mentálně blízký.
Okamura musí zaplakat, jeho úspěšnější souputník Babiš mu dokáže vytunelovat pseudovlastenecké a rasistické voliče, a přitom ještě nadchnout Romy a vězně. Podobně Babiš vytuneloval sociální demokraty.
Co se týče cynického marketingu, je to takřka dokonalá práce. Že přitom Babiš stahuje celou společnost ke dnu, to jeho voličům nedochází, a dojít ani nemůže. Nedá jim nic z toho, co si od něj slibují. Ale oproti jiným politikům jim umí dát aspoň na chvilku ten pocit souznění a ochrany. A to je ve volbách více než hodně.