Konec školního roku neznamená pro řadu mladých pouze začátek prázdnin a odpočinku, aby nabrali síly do dalšího roku ve vyšším ročníku. Pro některé v sedmé, osmé nebo deváté třídě vzdělávání končí. Člověk v tísni proto dlouhodobě navrhuje prodloužení povinné školní docházky, aby se předešlo dalšímu prohlubování sociálních nerovností a chudoby. „Neřešme, na kolik úvazků pracuje asistentka ministra školství. Donuťme ale ministra Beka, aby učinil konkrétní kroky, na kterých vyděláme v budoucnu všichni,“ apeloval sociolog Daniel Hůle z Člověka v tísni.
„Další konec školního roku – promarněná šance pro další tisíce dětí. Pro tisíce dětí končících v 7., 8., 9. třídě končí jejich vzdělávání a od září nastoupí většinou na úřad práce,“ konstatoval sociolog Daniel Hůle z Člověka v tísni a dodal, že takoví mladí lidé nikdy nezažijí moc úspěchů, nezískají vyšší kvalifikaci a budou pracovat ve snadno nahraditelných pozicích.
To ale není zdaleka vše. Velké části z nich navíc podle Hůleho budou ostatní lidé přispívat na sociální dávky a až se stanou rodiči, opět nedokáží svým dětem pomoci v míře, kterou systém očekává. „Začarovaný kruh chudoby se zase jednou pootočí,“ uvedl.
Tento začarovaný kruh má řešení v podobě celé řady systémových změn, přičemž jedna, kterou sociolog zdůraznil, je velmi snadná s prokazatelným pozitivním účinkem. Česko má totiž, spolu s několika dalšími zeměmi, nejkratší povinnou školní docházku v EU.
Zoufalá neodvaha politiků
„Ačkoliv se prodlužuje průměrná doba strávená ve vzdělávání, od 15 let je u nás vzdělávání jen dobrovolné. V minulosti, v osmdesátých letech, jsme měli delší povinnou školní docházku než dnes, navíc, a to je podstatné, zahrnovala povinný přechod na střední školu,“ vysvětlil.
Hůle také upozornil na to, že z demografických dat dnes můžeme snadno pozorovat vliv této strukturální změny, kdy lidé, kteří prošli desetiletou povinnou školní docházkou s povinným přechodem na střední školu, častěji dosáhli více než základního vzdělání. „V posledních letech navíc pozorujeme trend, kdy narůstá podíl lidí v dané věkové kategorii, kteří nedosáhnou ani středního vzdělání,“ uvedl.
„Neřešme, na kolik úvazků pracuje asistentka ministra školství. Donuťme ale ministra Beka, aby učinil konkrétní kroky, na kterých vyděláme v budoucnu všichni,“ apeloval sociolog s tím, že děti tak stráví ve vzdělávání více let a dospělí na ně budou méně doplácet.
Člověk v tísni na základě těchto skutečností podporuje prodloužení povinné školní docházky o 2 roky a přechod na střední školu, přičemž organizace to navrhuje již více než 10 let. „Ale zatím narážíme jen na zoufalou neodvahu politiků. S výjimkou poslankyně ODS Renáty Zajíčkové,“ vysvětlil Hůle.