Europoslankyně Danuše Nerudová (STAN) volá po zřízení pozice evropského zmocněnce pro automobilový průmysl. Funkci nazvala „Avengerem“, který podle ní dostane toto odvětví z problémů, jimiž aktuálně prochází. Měl by například připravit společná opatření a dohlédnout na jejich implementaci. Něco takového však odmítají europoslanci za občanské demokraty. Podle Ondřeje Krutílka nepotřebujeme žádné nové pozice a koordinátory, ale úpravu stávajících cílů. Nerudovou naopak v nápadu podpořil europoslanec Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL) nebo ministr průmyslu a obchodu Lukáš Vlček (STAN).
„Potřebujeme ‚Avengera‘, který dostane evropský automobilový sektor z problémů! I o tom vedu již týdny konkrétní debatu s nejvyšším vedením evropských automobilek. Navrhuji zřídit pozici evropského zmocněnce pro automobilový průmysl, který bude koordinovat co nejrychlejší pomoc tomuto průmyslu,“ oznámila ve čtvrtek europoslankyně Danuše Nerudová a dodala, že Evropský parlament i členské státy týdny pracují na možnostech, jak pomoci automobilovému průmyslu, zvýšit jeho konkurenceschopnost ve světě a ochránit pracovní místa.
Podle Nerudové by měl zmocněnec připravit finální společná opatření a dohlédnout na jejich implementaci. Zároveň by měl organizovat dialog s klíčovými hráči tohoto průmyslu. „Opatření musí mít podporu sektoru. Nemělo by však jít o dalšího komisního úředníka, ale o člověka, který zná byznys a má respekt celého průmyslu. Pozice by byla dočasná a měla by zaniknout nejpozději do roku a půl po implementaci navržených opatření,“ vysvětlila europoslankyně.
Celá bitva je fakt jen na nás, zní z ODS
Se svým nápadem nepochodila u europoslanců za občanské demokraty. Podle Ondřeje Krutílka nepotřebujeme zřizovat nové pozice a koordinátory. „Potřebujeme úpravu stávajících cílů. A k tomu nám nepomůže žádný ‚superhrdina‘, ale my sami,“ napsal deníku FORUM 24 s tím, že musíme přesvědčit novou Evropskou komisi, dát dohromady většinu v europarlamentu a zajistit podporu členských států.
Krutílek zároveň připomněl, že se mu společně s ministrem dopravy Martinem Kupkou a europoslancem Alexandrem Vondrou (oba ODS) povedlo v minulém volebním období upravit normu Euro 7 tak, aby byla realistická. „Teď se musíme soustředit nejen na přehodnocení zákazu prodeje nových aut se spalováky od roku 2035, ale především na aktuální věci, které automobilkám znepříjemňují život. Jednou z nich jsou drakonické pokuty za nedostatečné množství prodaných elektromobilů. To je prostě naprostý nesmysl,“ prohlásil europoslanec. „Celá bitva je fakt jen na nás. Ne na žádném mýtickém ‚Avengerovi‘,“ zopakoval Krutílek.
Stejně to vidí také europoslankyně Veronika Vrecionová (ODS). Ta tvrdí, že návrh Nerudové na vytvoření pozice evropského koordinátora je „naprosto mimo realitu“. Koordinátor by podle ní neměl žádný mandát, politickou moc a ani pravomoce, aby cokoliv změnil.
„Hlavně to řešení v tuto chvíli není nijak složité, jde jen o to, aby byrokratická mašina Evropské komise předložila návrh, který upraví to, že automobilky nebudou čelit ohromným pokutám. Je to o tlaku na komisi ze strany národních států a europarlamentu. Není to o zřizování nového postu. Tento přístup je přesně to, co EU zabíjí – byrokracie a různé posty, které nemají žádný význam,“ uvedla pro deník FORUM 24. „Konkrétní kroky dělá Martin Kupka, Ondřej Krutílek a Alexandr Vondra, ti skutečně pracují na nápravě,“ dodala.
Nerudovou podpořil Zdechovský i Vlček
Iniciativu Nerudové naopak ocenil lidovecký europoslanec Tomáš Zdechovský. Podle jeho slov je automobilový průmysl v těžkém útlumu a pomůže mu jen rychlá a koordinovaná pomoc. „Ten člověk by měl být mostem mezi politiky a automobilkami a jeho role by měla být pouze dočasná. Naším cílem musí být včasná pomoc, abychom výstavní skříni našeho průmyslu zase vdechli život. Pomoc musí být promyšlená a koordinovaná, ne střelba naslepo,“ řekl deníku FORUM 24.
Za skvělý pak nápad Nerudové označil ministr průmyslu a obchodu a její stranický kolega Lukáš Vlček. Ten prý bude navrhovat, aby se k iniciativě připojila také česká vláda. Zřízení evropského zmocněnce pro automobilový průmysl by podle šéfa resortu bylo jasným signálem, že nová Evropská komise chápe podstatu problému a chce hledat řešení.
„Automobilový průmysl tvoří v České republice 9 procent HDP a v celé Evropské unii zaměstnává přes 13 milionů lidí. Je tedy v našem nejvyšším zájmu, aby jeho proměna proběhla co nejlépe a automobilky neztrácely v celosvětové konkurenci se Spojenými státy a Čínou,“ napsal ministr na sociální síti.
Vlček už minulý týden po skončení jednání unijních ministrů průmyslu v Bruselu řekl, že je důležité, aby automobilový průmysl měl primárně prostředky na inovace a zvyšování konkurenceschopnosti. Ministr dopravy Kupka už dříve prohlásil, že Česko chce usilovat také o odložení platnosti zákazu spalovacích motorů u nově prodávaných aut, který má platit od roku 2035. Evropská unie by měla nastavení tohoto cíle zhodnotit v roce 2026, podle Kupky chce Česko diskusi vést už v příštím roce.