Mluví o soběstačnosti, ale místo toho se navrhují změny v zákoně o zadávání veřejných zakázek, které mají ulehčit nákupy z Číny, říká první místopředseda a šéf poslaneckého klubu hnutí STAN Jan Farský v rozhovoru pro deník FORUM 24. Již dříve požádal kvůli podezřelým nákupům ochranných pomůcek o bližší informace přímo ministerstva a nyní se tématem bude zabývat Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ). Vláda se podle Farského chovala nekompetentně. Zároveň vysvětluje, proč by se stát měl konečně zaměřit na nákupy od českých výrobců.
Prezident NKÚ Miloslav Kala v pondělí předložil vedení úřadu návrh na kontrolu nákupů zdravotnických pomůcek. Podle jejich předběžné analýzy třeba respirátor třídy FFP2 nakoupilo jedno ministerstvo za 34 korun a jiné za 636 korun. Vy sám jste o tyto informace požádal prostřednictvím zákona o přístupu k informacím, tzv. stošestky. Podle prezidenta Kaly je to znamení, že se „dělo něco nesprávného“. Váš názor?
Sice byla situace hodně vyhrocená a do Číny se v jednu chvíli vrhli nákupčí z celého světa, ale ten rozptyl cen je enormní. A vysvětlit se dá snad jen neschopností nebo korupcí.
Jak si tedy zmiňovaný rozdíl v cenách vysvětlujete? Pochybilo ministerstvo zdravotnictví?
Je prazvláštní, když ceny ministerstva zdravotnictví jsou většinově o hodně vyšší než ceny, kterých dosáhlo ministerstvo vnitra. Co konkrétně za tím stojí, nám snad osvětlí NKÚ a vyšetřovací komise, kterou budeme iniciovat ve Sněmovně.
Za STAN jste kritizovali především to, že jsou málo využívány české firmy. Na začátku krize říkal ministr vnitra Jan Hamáček, že není schopen sbírat pomůcky v malém množství od mnoha výrobců. Dostalo se vám nějakého vysvětlení vzhledem k současné situaci?
Nedostalo. Pořád platí to, že české firmy nabídly a nabízejí svoje výrobky, ale vláda o ně nemá zájem. Nerozumím tomu. Mluví o soběstačnosti, o nutnosti zajistit výrobu ochranných prostředků doma, ale místo toho navrhují změny v zákoně o zadávání veřejných zakázek, které mají ulehčit nákupy od firem s neznámými vlastníky třeba z Číny. Kdyby tu energii, kterou věnovali vymýšlení kliček, věnovali spolupráci s českými firmami, dodávky ochranných pomůcek už jedou. Státu by se to vyplatilo, české firmy by měly práci a my bychom byli do budoucna lépe zajištěni.
A výtka malého množství? Na dveře ministerstev marně tlučou zástupci turnovské firmy, kteří jsou schopni dodat měsíčně tři miliony roušek v kvalitě FFP3 za méně než poloviční cenu, než kolik stojí ty z Číny. Zájem mají z USA, Kanady i Německa, ale naše vláda nic…
Šéf Asociace nanotechnologického průmyslu ČR Jiří Kůs vytýkal vládě, proč kupuje drahé roušky v Číně a žádné nebere od českých výrobců. Do jeho firmy teď míří kontrola z finančního úřadu. Jak velkou roli může podle vás nově hrát strach firem ze „zakleknutí“?
Nechci podporovat šíření strachu a funkčnost vyděšení tím, že bych v tom hledal spojitost. Takové informace nemám.
A jak s odstupem času hodnotíte jako opoziční poslanec předávání informací, potažmo celkovou spolupráci mezi vládou a opozicí?
Prvních 14 dní jsme se drželi zpět, nezpochybňovali jsme vládní rozhodnutí, nechtěli jsme dále prohlubovat strach a nejistotu. Když ale začali mluvit o možnosti zavření hranic na dva roky, když protiústavně zrušili senátní volby na Teplicku, už jsme mlčet nemohli. To bychom se také mohli promlčet do totality.
Celkově by se dalo fungování vlády shrnout jako chaotické, nekompetentní. Přesný opak toho, jaké by to v takto složité době mělo být. Natřikrát určované doby pro nákupy seniorů, dohady ministrů na sociálních sítích o tom, co vlastně schválili, protizákonné vydávání opatření ministrem zdravotnictví… Je dost, z čeho se poučit před případnou další krizí.