Iniciativa Dárek pro Putina spustila na platformě Donio sbírku na kampaň s názvem „Neskákej jim na špek“, zaměřenou na boj s dezinformacemi. Na projektu spolupracovala i skupina Čeští elfové, která si klade za cíl boj s cizími dezinformačními kampaněmi a ruskou propagandou v českém kyberprostoru.
„Zatímco na Ukrajině dostává ruská armáda na frak, v České republice Rusko v informační válce vyhrává. Dezinformační operace běží naplno, aniž by se tomu stát pokoušel nějak bránit. Padlých v téhle informační válce přitom přibývá každým dnem. Mnohdy jsou to naši známí nebo členové rodiny,“ uvedla iniciativa.
„Už rok a půl vybíráme v České republice peníze na zbraně pro ukrajinskou armádu, i my máme s dezinformacemi osobní zkušenost. I náš projekt (Dárek pro Putina) dezinformace ohrožují. Došla nám trpělivost. Když stát nebojuje s dezinformacemi (a to nejen o Ukrajině a Ukrajincích) za peníze, které vybral na daních, začneme s tím sami. Za peníze, které zkusíme vybrat ve veřejné sbírce od lidí, kteří se neumí smířit s tím, že stát boj s dezinformacemi vzdal. A nebudeme sami. Už jsme si třeba plácli s Českými elfy,“ oznámila.
Iniciativa upozorňuje na to, že boj proti dezinformacím neznamená cenzuru. Organizátoři kampaně uvedli, že nechtějí nic zakazovat ani říkat, co si má kdo myslet.
„My chceme: Upevnit postoje rozhodnutých a nabídnout jim argumentační munici. Působit na nerozhodnuté pomocí faktů a podvědomé emoce. Ukazovat na proruskou dezinformační scénu a její evangelisty. Zvýšit povědomí o skutečných faktech. Ukázat metodiku tvorby dezinformací na konkrétních příkladech. Upoutat média a přenést diskuzi o dezinformacích do veřejného prostoru,“ stojí v popisu kampaně.
„Informační hrdina“ kampaně je kocour Mikeš, který figuruje na vizuálu. Kampaň má mít také vlastní webovou identitu. Podle toho, kolik se povede vybrat peněz, chtějí organizátoři vytvořit také obsah – kvízy, interaktivní grafiku, workshopy nebo videa.
Kampaň by měla ideálně běžet minimálně tři měsíce, aby fungovala. „Chceme lidem poskytnout argumenty jako do „debaty v hospodě“, jednoduché, stručné a pokud možno vtipné,“ dodali.