KOMENTÁŘ / Světla reflektorů jsou poslední měsíce silně upřena na evropský automobilový průmysl. Zcela oprávněně. Velcí hráči se topí v problémech a bohužel za to může z velké části regulace Evropské unie.
Prvním problémem, který můžeme a musíme vyřešit, jsou drastické pokuty, které mají od začátku roku automobilky platit za každý gram nadlimitního CO₂. Tyto pokuty jsou jen bič na výrobce, aby omezili výrobu aut se spalovacími motory a místo nich se snažili za každou cenu vyrábět co nejvíce elektromobilů, které však nemají požadovaný odbyt, protože je lidi prostě nekupují.
A právě těmto pokutám se mohl věnovat Evropský parlament už příští týden. Bohužel EPP zařazení tohoto bodu na agendu nepochopitelně zamázla a my se tak k projednávání nedostaneme.
Argument Danuše Nerudové, že se musí nejdříve vypořádat strategický dialog s novou Evropskou komisí, nedává smysl. Pominu-li, že strategický dialog je jen jiný výraz pro odklad řešení, které evropský automotive nezbytně potřebuje, aby mohl investovat do budoucích, efektivních technologií a definitivně jej nepřeválcovali výrobci z Číny, pak platí hlavně to, že nástroje pro změnu pravidel dávno máme, jen je použít.
Chtějí to jak členské státy, viz iniciativa, kterou za Českou republiku tlačí premiér Petr Fiala a ministr dopravy Martin Kupka, tak nezanedbatelná část europoslanců, viz dopis předsedkyni komise, který jsem dal dohromady se Sašou Vondrou už v říjnu a který podepsalo 117 europoslanců z 5 frakcí a 23 členských států.
Komise by si měla jasně uvědomit, kde je její místo, ne jít proti vůli členských států i europoslanců.
Pokuty musíme řešit okamžitě, a ne hledat důvody pro odklad, který způsobí jen nejistotu, ohrozí výzkum a vývoj, podstatnou část HDP členských států, nemluvě o smrtících důsledcích pro zaměstnanost v sektoru.
Autorem je europoslanec za ODS.