V době online nákupů je jedním ze základních hodnoticích parametrů známkovaní dalších lidí. Podle něj poznáme, zda si vybraný výrobek máme skutečně pořídit, nebo nám jeho nedostatky budou nepřekonatelně vadit. Jak ovšem upozornil The Daily Mirror, hodnocení bývá občas „cinknuté“.
Na internetu se zkrátka nehraje fér. Jak ukázalo vyšetřování spotřebitelské organizace Which?, někteří obchodníci, kteří nabízí své zboží i přes e-shop, dělají hodně proto, aby recenze na jejich stránkách byly co nejpozitivnější.
Mezi společnosti, které za skvělé hodnocení nabízejí různé výhody, slevy či poukázky na zboží, patří i světoznámý Amazon. Which? zjistil, že u výrobků, jakými jsou třeba chytré hodinky, bluetooth reproduktory, sluchátka či bezpečnostní kamery, je hodnotili zákazníci, kteří byli požádáni, aby zveřejnili pozitivní hodnocení nebo odstranili negativní.
Jeden z hodnotících potvrdil, že po svém dvouhvězdičkovém hodnocení byl emailem osloven, aby změnil názor. Za změnu hodnocení či jeho smazání dostal nabídku na dárkové poukazy.
Další lidé také potvrdili, že za poukaz v hodnotě 15 liber (necelých 450 korun) své recenze změnili a zboží označili za perfektní. Společnost Which? uvedla, že její šetření odhalilo mnoho případů, kdy prodejci žádali kupující o maximální hodnocení. Zároveň sdělila, že Amazon nedokázal „dostatečně ochránit nakupující před falešnými praktikami při hodnocení“.
Regulační orgán Competition and Markets Authority (CMA) se již případem zabývá. „Falešné recenze jsou velkým problémem a je skvělé, že společnost Which? na tento problém dále upozorňuje. Obrovské množství nákupů se uskutečňuje online, takže je důležité, aby lidé mohli důvěřovat recenzím a neutráceli těžce vydělané peníze za zboží, které neodpovídá očekávání,“ stojí v prohlášení CMA, která zahájila vyšetřování.