Stále dokonalejší technologie umožňují internetovým podvodníkům vytvářet věrohodnější zfalšovaná videa. Pirátská europoslankyně se na tento fenomén rozhodla zaměřit v rámci své kampaně PravdaBolí. Falešný premiér Andrej Babiš na tzv. deepfake videu varuje veřejnost před novými technologiemi v oblasti dezinformací. Gregorová chce problém dezinformací řešit legislativně i na evropské úrovni.
„Ověřte si zdroje informací! A nevěřte všemu, co vidíte na vlastní oči. Protože občas pravda bolí,“ apeluje falešný Andrej Babiš v závěru svého výstupu, zatímco jeho rysy mizí a mění se zpátky na herce a imitátora Petra Jablonského. Toho střídá na obrazovce pirátská europoslankyně. „Doba, kdy srovnatelné video dokážeme vytvořit na mobilu, se blíží. Už nebude potřeba žádná složitá příprava ani náročná postprodukce. Přesně proto je nejvyšší čas se připravit na svět, ve kterém cokoli, co vidíme na svých displejích, nemusí být tak, jak to vypadá,“ upozorňuje Markéta Gregorová na nejnovější technologické fenomény.
Její nové video v rámci osvěty dezinformací je deepfake – tedy vytvořené pomocí technologie, která dovede mj. věrohodně měnit tvář mluvčího. Spot je vyvrcholením kampaně PravdaBolí, která se od podzimu uplynulého roku pokouší otevřít pro český kontext téma dezinformací a jejich současných globálních trendů. „Jedním z úkolů, které si naše kampaň předsevzala, bylo představit české veřejnosti nejnovější technologický vývoj v oblasti dezinformačních kampaní ideálně dřív, než zaplaví český online prostor ‘naostro’.“
Snažila se také zmapovat, kdy a v jaké souvislosti se dezinformace začaly šířit. „První kontakt s novodobou smrští dezinformací můžeme datovat na začátek krymské krize,“ řekla Markéta Gregorová.
Její video má být varovným prstem, že „dezinformátoři nespí na vavřínech, a zatímco odhalujeme jejich algoritmy v šíření psaných textů nebo řetězových e-mailů, přicházejí s novými a stále sofistikovanějšími technikami, jak své publikum manipulovat,“ vysvětluje své motivy Gregorová, mj. členka speciálního výboru Evropského parlamentu pro cizí vměšování a dezinformace.
„Naším cílem je posílit v lidech obezřetnost, se kterou konzumují informace. Chci se zasadit o to, aby česká společnost přestala být snadnou kořistí tuzemských i zahraničních dezinformačních kampaní, jejichž počet a efektivita jsou na vzestupu nejpozději od roku 2014, jak ukázal náš výzkum Očima odborníků. Společnost, která se vědomě učí odolnosti vůči dezinformacím, je základem silné demokracie,“ uvedla Gregorová.