Zvyšovat v době krize jakékoli finanční požadavky na domácnosti bez toho, že by se vedla seriózní debata o jiných možných cestách, na prvním místě o úsporách, považuji za neobhajitelné, vysvětluje v rozhovoru pro deník FORUM 24 ministr kultury Martin Baxa (ODS) důvod, proč vláda odmítá zvýšit koncesionářské poplatky za Českou televizi. Ta nedávno oznámila škrty ve výši téměř miliardy korun. Bude propouštět, zastaví velké investice a ukončí například vysílání kanálu ČT3. Podle ministra je na České televizi, aby pro toto složité období našla funkční model za stávajících podmínek.
Česká televize kvůli nedostatku peněz ohlásila škrty v rozpočtu. Šetřit chce na provozu, programu, původní tvorbě i investicích. Neznamená to oslabení veřejnoprávní televize?
Ekonomická situace není dobrá nejen v České televizi, ale v celé České republice, v Evropě i ve světě. Musí na ni reagovat rodiny, podniky, instituce i státy a přizpůsobit své hospodaření situaci. Je na vedení České televize, aby našla pro toto složité období funkční model za stávajících podmínek. V letošním roce hospodaří s více než sedmi miliardami korun.
Generální ředitel České televize Petr Dvořák požaduje navýšení koncesionářských poplatků o 15 korun měsíčně. Vy jste v Otázkách Václava Moravce na začátku července prohlásil, že vládní koalice touto cestou jít nechce. Proč? Považujete 15 korun měsíčně za velkou zátěž pro domácnosti?
Zvyšovat v době krize jakékoli finanční požadavky na domácnosti bez toho, že by se vedla seriózní debata o jiných možných cestách, na prvním místě o úsporách, považuji za neobhajitelné. A je jedno, zda jde o 15, 150 nebo 1500 korun. Zároveň se jako vláda hlásíme k tomu, že veřejnoprávní média a jejich stabilita jsou pro nás prioritou. Debata o hospodaření veřejnoprávních médií nicméně souvisí i s jejich nezávislou kontrolou ze strany NKÚ (Nejvyšší kontrolní úřad, pozn. red.).
Petr Dvořák zároveň prohlásil, že pokud nebude financování vyřešené do konce roku 2023, budou ohlášené škrty pouhým začátkem. Jakým způsobem to tedy chcete rychle řešit, když odmítáte zvýšení koncesionářských poplatků?
Jednoduchá řešení za stávající ekonomické situace prostě nejsou. Vznikající pracovní skupina povede debatu o tom, jak zajistit udržitelné financování veřejnoprávních médií. A to, jakým způsobem reagovat na aktuální situaci, je na managementu veřejnoprávních médií a jejich radách. Zejména doplněné rady považuji za důležité hráče, neboť spolu s financováním je na řadě i diskuse o novém definování veřejné služby. Zároveň připomínám, že nežijeme bohužel v ideálním světě. Šetřit musíme všichni. Způsob nastolení debaty ze strany České televize, který nelze nazvat jinak než jako nátlak, je navíc dost nešťastný. A také znovu opakuji, rozpočet televize je přes sedm miliard korun. Na vzniklou situaci musí reagovat rozumnými úsporami všichni.
Generální ředitel jako alternativu navrhuje přechodné rozšíření reklamního času ve vysílání České televize. I to ale odmítáte, podle vás se naruší křehká rovnováha na trhu s reklamou. Opravdu menší část reklamy na České televizi nějak ohrozí komerční televize? Nejdete spíše na ruku právě komerčním televizím?
To v žádném případě. Rozdělení reklamního trhu bylo součástí velmi složitého kompromisu, který souvisel s přechodem na digitální vysílání. Zatímco pro komerční televize je reklama jejich jediným příjmem, tak veřejnoprávní televize je financována z koncesionářských poplatků. A zatímco reklamní zadavatelé mohou přijít a odejít, koncesionáři platí pravidelně a neustále. Což je obrovská výhoda pro veřejnoprávní médium.
Kde by podle vás měla Česká televize šetřit? Měla by například zrušit pořady jako Peče celá země nebo StarDance?
Toto není otázka na mě. Šlo by jen o můj subjektivní názor. Je věcí managementu televize a Rady ČT, aby se provoz televize pohyboval ve finančních rámcích, které jsou v tuto chvíli k dispozici.
Podle průzkumů je Česká televize mezi lidmi velmi oblíbená, ostatně to dokazuje i obrovská sledovanost. Neměla by se proto její úroveň a programová nabídka udržet na stávající úrovni?
To v žádném případě nerozporuji. Zároveň je potřeba k tomu dodat, že je skutečně nutné redefinovat veřejnou službu včetně například počtu a zaměření jednotlivých programů veřejnoprávní České televize. Myslím, že v posledních letech došlo k významnému vývoji v rámci nabídky programů a některých nákladných nákupů.