Ministr dopravy Dan Ťok se dostal pod palbu kritiky kvůli nezvládnuté sněhové kalamitě na dálnici D1. Přehazoval vinu na jiné, ale z neschopnosti ho obvinil i jeho předchůdce Antonín Prachař. Přestože se problémy kolem ministra vrší, premiér Babiš ho stále drží a nese za něj odpovědnost.
[ctete postid=“225762″ title=“Poslanec ANO má starost o Agrofert. Bez dotací mu hrozí ekonomické škody“ image=“http://forum24.cz/wp-content/uploads/2018/12/Agrofert-sídlo-385×230.jpeg“ excerpt=“Obhajovat ostudu českého premiéra na evropské úrovni kvůli propojení jeho firem “ permalink=“http://forum24.cz/poslanec-ano-ma-starost-o-agrofert-bez-dotaci-mu-hrozi-ekonomicke-skody/“]225762[/ctete]
„Máme vyzkoušeno, že v případě sněhové nadílky jsme schopni dálnici zprovoznit a udržovat tak, aby byla sjízdná i v zimě,“ sliboval v listopadu ministr Ťok (ANO), jako by šlo o něco mimořádného, aby rozptýlil obavy řidičů z loňských problémů s kalamitními situacemi na nejfrekventovanější dálnici z Prahy do Brna.
Hluboce se mýlil. Kolaps dopravy způsobený letošním prvním sněhem byl ještě horší. Dálnici D1 místy pokryla námraza a kolony vozidel dosahovaly délky až 35 kilometrů. Někteří řidiči v nich strávili až čtrnáct hodin, což o náramné akceschopnosti státních orgánů nesvědčí.
Absolutní neschopnost ministra
Ministr Ťok se dnes ke svým nedávným slibům nehlásí. Nedokáže prý ovlivnit počasí, hlavní vinu přehazuje na řidiče kamionů a na zpožděné opravy v úseku mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem. Jenže plánování těchto oprav a garanci nad dodržováním termínů má v rukou jemu podřízené Ředitelství silnic a dálnic.
Ministrovo arogantní prohlášení vyvolalo bouřlivé reakce, a to nejen parlamentní opozice, která toto téma přenesla na půdu poslanecké sněmovny a volala vládu k odpovědnosti.
„Je to absolutní neschopnost ministra. Kdyby se to stalo v jiné zemi, tak druhý den složí funkci,“ prohlásil bývalý ministr dopravy, rovněž za hnutí ANO, Antonín Prachař, jehož před čtyřmi lety nahradil ve funkci právě Dan Ťok.
Kritikou nešetřil ani hejtman Jiří Běhounek (ČSSD), podle něhož ministr dopravy situaci podcenil a jeho rezort se na potenciální kalamitní situaci nepřipravil. Hejtman opakovaně příslušné instituce varoval, že zmíněný opravovaný úsek je v zimním období problematický i bez současného zúžení. Na dálnici navíc chybějí odstavné plochy pro kamiony kvůli povinným přestávkám.
Podobně vidí situaci prezident sdružení dopravců Česmad Vladimír Starosta, který odmítl házení veškeré viny na řidiče. Opravy dálnice probíhají pomalu, státní správa není schopna zátěžovým stavům předcházet. Dopravcům podle něj vznikly díky kolapsu milionové škody.
Premiér Ťoka podržel
Přesto se zdá, že i tentokrát ministr Ťok situaci ustojí. Premiér Babiš původně kvůli nevalným výsledkům uvažoval o jeho výměně. Jelikož ale potřeboval oslabit nebezpečně se rozrůstající klientelistický vliv v rezortu dopravy své dosavadní pravé ruky Jaroslava Faltýnka, nakonec Ťoka podržel. Ministr naopak dostal zelenou k čistkám lidí napojených na Faltýnka, v čele s poslancem Milanem Ferancem.
Pro Andreje Babiše by bylo zřejmě žinantní zbavit se jinak kontroverzního ministra krátce poté, co pro něj v rezortu vykonal špinavou práci. Kalamita, která zaskočila státní správu na dálnici D1, však zdaleka není jedinou potíží Dana Ťoka.
Oprava D1 se protahuje
S opravami a výstavbou nových hlavních komunikačních tahů ministr laboruje od samého počátku, což se týká i celoročně komplikované situace na dálnici D1.
Termín dokončení její rekonstrukce, zahájené v roce 2013, se stále protahuje, přičemž časové prodlevy jdou plně na vrub éry ministrů hnutí ANO. Původně měla být hotova v roce 2018 a dnes se jeví jako nereálný i posun dokončení oprav do roku 2021, což poznamenává současný tragický stav hlavního dálničního tahu.
Ministerstvo dopravy na sebe upozornilo už v létě, kdy se Ředitelství silnic a dálnic pustilo do hektických oprav na všech příjezdech do Prahy. V téže době zahájil magistrát pod vedením primátorky Adriany Krnáčové masivní opravy pražských komunikací, což vyvolalo vlnu negativních reakcí.
Doslova výjimečný stav v Praze a jejím okolí kritizovali nejen dotčení občané, ale i dopravní experti. Ústřední automotoklub tvrdě pranýřoval špatnou koordinaci prací.
„Co lze jenom těžko pochopit, že všechny práce na dálnicích kolem Prahy letos probíhají souběžně! Kvůli tomu není z města prakticky úniku a příjezdy i výjezdy se zbytečně prodlužují. Řidiči, kteří potřebují městem nebo kolem něj projet, v něm často uvíznou až na několik hodin,“ uvedli tehdy zástupci sdružení.
Staví se třikrát pomaleji
Zatímco šéf hnutí ANO sní o vysokorychlostních tratích, jeho ministr není schopen rozumně udržovat a přiměřeně rychle stavět ani standardní dálniční síť. Přitom slibuje dokončit síť páteřních komunikací do roku 2025, což zní po dosavadních zkušenostech jako science-fiction.
[ctete postid=“225576″ title=“Babišova aureola „evropského státníka“ se bortí. Hájí ho jen ANO a KSČM“ image=“http://forum24.cz/wp-content/uploads/2018/12/Babiš-EU-385×230.jpeg“ excerpt=“Představa Babišova marketingového týmu, že premiérovi vytvoří aureolu respektovaného “ permalink=“http://forum24.cz/babisova-aureola-evropskeho-statnika-se-borti-haji-ho-jen-ano-a-kscm/“]225576[/ctete]
Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) podává jiný obraz výkonnosti ministerstva dopravy, než jaký nabízejí premiér a jeho chaotický ministr. Podle zprávy NKÚ bylo v České republice za Ťokova působení v letech 2015 až 2017 uvedeno do provozu celkem 38 kilometrů dálnic, tedy průměr necelých 13 kilometrů ročně.
Ani výhled do budoucna nevypadá příliš optimisticky. Podle NKÚ lze v nejbližších letech očekávat obdobné tempo výstavby jako loni, tedy zhruba 17 kilometrů ročně. To neodpovídá megalomanským představám premiéra Babiše, jimiž chtěl dát najevo neschopnost jeho předchůdců. Přitom v letech 2006–2010 bylo zprovozňováno v průměru 56 kilometrů dálnic ročně, tedy třikrát víc než za vlády ANO.
Nezničitelný „odborník“
Nejdéle sloužící ministr dopravy Dan Ťok je paradoxně jedním z nejméně úspěšných v polistopadové historii. A to měl jako jeden z Babišových „odborníků“ nahradit „nemehla“, která podle volebních sloganů ANO do té doby řídila stát.
Ťok je ovšem nezničitelný. Nezláme mu vaz ani neutěšený stav v rezortu, ani vleklé a dosud ne zcela vyřešené problémy s mýtným systémem, kde hrozí mezinárodní arbitráž, ale ani osobní nesnáze, kdy ho manželka v rozvodovém řízení podezírá, že kvůli požadovanému majetkovému vyrovnání odklání miliony korun.
Jeden z ministrů v nedávné minulosti jen kvůli podobnému problému odstoupil, ale to byla jiná doba.