Ruský ministr zahraničních věcí Sergej Lavrov si postěžoval, že kvůli protiruským sankcím má problémy s údržbou svého letadla a že i spřátelené země mu odmítají jeho letadlo natankovat. Podle Lavrova je to ještě stále důsledek kolonialismu.
Sergej Lavrov v rozhovoru pro Novyj Mir, jenž je součástí propagandistického pořadu Solovjov Live si postěžoval, že je problematické nejen zdržet jeho letoun Il-96 v letuschopném stavu, protože nejsou náhradní díly, ale dokonce mu jej odmítají natankovat i ve spřátelených zemích, například v Jihoafrické republice.
Lavrov barvitě popisoval, jak v roce 2023, když cestoval na summit BRICS, kde zastupoval Vladimira Putina, jenž do Jižní Afriky neodjel v obavách, že by tam byl kvůli mezinárodnímu zatykači zadržen, mu odmítli natankovat letadlo. Podobná scéna se odehrála i v Brazílii, kde musel využít letadlo svého místního partnera Maura Vieiry, aby se vůbec mohl s prezidentem Brazílie Luizem Ináciem Lulou do Silvou setkat.
„Protože, jak se ukazuje, téměř žádná společnost, která poskytuje letecké palivo, není ve vlastnictví země,“ vysvětlil důvody podle svého Lavrov. I spřátelené země, mezi které Lavrov počítá jak Jižní Afriku, tak Brazílii, se po „nějakou dobu“ budou bát sekundárních ekonomických sankcí, zejména proto, že si některé z nich stále uchovávají prvky „neokolonialismu“.
„Dekolonizace probíhala jako globální proces, ale později, když Afrika získala nezávislost, se ukázalo, že i když byla dosažena politická nezávislost, nemohli ani natankovat letadlo pro svého hosta. Skutečná kontrola nad jejich zdroji a svobodou je proto něco jiného,“ poplakal si u Solovjeva ministr Lavrov a dodal, že si tyto země poté, co „odhodily řetězy kolonialismu“, musí uvědomit, že nyní potřebují „zbavit se řetězů ekonomické závislosti.“
Ani slovem se však Lavrov nezmínil, proč byly ekonomické sankce na Rusko a i na ty země či společnosti, které by mu pomáhaly, vyhlášeny. O Putinem rozpoutané válce na Ukrajině, která byla přímým důvodem těchto sankcí, se nijak nezmínil.