NÁZOR / Projektová manažerka a analytička programu Regionální bezpečnost v pražském Institutu bezpečnostních studií (PSSI) Kristina Ševčíková pro Český rozhlas mluvila o tom, jak do dezinformačních médií přicházejí peníze inzerentů, a ti přitom netuší, na co vlastně přispívají. Senátorce Daniele Kovářové se nelíbí, když na to někdo firmy upozorní. Chápeme, šířit bludy zadarmo není tak zajímavé.
„Reklama se tam často dostane prostřednictvím nějakého automatizovaného systému a konkrétní značky, které se tam objevují, si většinou neuvědomují, že se objevují vedle konspiračních teorií o 5G nebo jakýchkoli jiných konspirací,“ líčí Ševčíková.
„Takže to, co děláme s mojí organizací, je, že oslovujeme tyto inzerenty a ukazujeme jim, o co jde, že se jejich reklamy objevují ve velmi negativním kontextu. A také se jim snažíme sdělit, že mají nad situací vlastně kontrolu a že mají po ruce několik velmi snadných nástrojů, které jim mohou pomoci udržet jejich značku v bezpečí,“ říká analytička.
V rozhovoru s Kovářovou na to Parlamentní listy (18. října) zavedly řeč a „normální Daniela“ (jak si sama říká) je pobouřena. Redakce jí napověděla, kdo by mohl třeba přicházet o peníze, kdyby se firmy víc zajímaly, komu platí.
„Když se podíváme na samotný ‚seznam nepohodlných‘. Na prvním místě je Rádio Universum, který provozuje Kupředu do minulosti. Druhé místo Zákony bohatství, provozované Tomášem Lukavcem (toho analytičky nazvaly dezinfluencerem). Třetí místo youtubový kanál Aby bylo jasno Jany Bobošíkové,“ vypočítávají nebohé utiskované disidenty nové doby Parlamentní listy.
Kovářovou okamžitě posedne temný věštecký duch, jak to všechno skončí.
„Vzpomeňme na minulost. Začíná to vytvářením seznamů nepohodlných a končí to kriminály a vyhlazovacími tábory,“ pohorší se Kovářová. Pak jako vrzající kolovrátek zopakuje obvyklé mantry o „jediné povolené pravdě“.
„Z mnohovrstevnatého světa plného různých lidí, kteří mají odlišné životy a rozdílné zkušenosti, a tedy i odlišné pohledy a názory na svět, jsme se pod vlivem výše zmíněných tendencí dostali do světa, v němž je uznávána jen jedna ‚pravda‘, jedna oficiální teorie a té se musí nadšeně a bez výhrad věřit. Je to velmi podobné náboženství a je nakonec jedno, zda jde o podporu elektromobility, vegetariánství, bláznivé ochrany klimatu, podporu EU nebo genderové indoktrinace. Musíte absolutně bez pochybností věřit všemu,“ rozněžnila se Kovářová romanticky nad údajnou pluralitou v informačním suterénu.
Ta „mnohovrstevnatost“ světa vypadá trochu jinak, když se na celou škálu podivných médií podíváme zblízka. Předně nejde o to, kdo je „držitelem“ nějaké pravdy. Posuzujeme pravdivost výroků nebo jejich přiměřenost. To děláme podle zákonů logiky a kritického myšlení, jak jsou známé nejpozději od dob antiky. Pokud výroky neobstojí, nepovažujeme je za pravdivé. Pokud někdo nepravdivé výroky pronáší vědomě, je to lež. Vědomé a organizované šíření lží s cílem dosáhnout nějakého dopadu na společnost je dezinformace.
Dezinformace je škodlivá stejně, jako je škodlivé vypouštění jedů do vzduchu nebo do řek. Pokud někdo uvěří tvrzení, že vakcíny proti covidu mají na svědomí více mrtvých než covid nebo že způsobují neplodnost, časté případy selhání srdce a rakovinu, může to někoho stát zdraví a život. Nechce umřít, tak se nedá očkovat. Pokud to udělá hodně lidí, nemocní a mrtví budou. Stejně tak jako když se někdo bude laicky soukromě ládovat ivermektinem, protože na YouTube nějaký údajný expert vykládal, že je to skvělý lék a „big pharma“ společnosti ho potlačují, aby měly zisky z vakcín. Proruská propaganda ovlivňuje volební chování, takže zvyšuje vliv kolaborantů, kteří zemi škodí. Proto se nejedná o nějaké hodnotově neutrální záležitosti.
„Mnohovrstevnatost“ ve skutečnosti znamená, že když známe jeden vyhraněný a pomýlený názor na nějakou věc, odhadneme často se značnou pravděpodobností docela snadno u daného člověka i názory ostatní (stejně pomatené). Věří v tajné laboratoře CIA na Ukrajině? Nejspíš si také myslí, že covid je uměle vyrobená zbraň, že za válku na Ukrajině může NATO a že Bill Gates chce vyhubit většinu lidstva a Petr Fiala hlásá neomarxismus a kašle na občany a protěžuje Ukrajince a měli bychom vystoupit z Evropské unie a přímo kupovat ruský plyn.
Pro dezinformační kanály je příjem z reklamy nesporně zajímavý, a protože šíření nesmyslů je mimo jiné také dobrý kšeft, tak se těmto stokám nelíbí, když jim někdo přiškrtí přívod živin. Zvláště nelibě nesou, když peníze dostává někdo jiný, jak je vidět na jejich urputném boji proti „neziskovkám“. Na ty jde sice asi jedno procento z rozpočtu a v první desítce těch, kdo dostávají nejvíc peněz, jsou neziskovky sportovní, ale zní to dobře.
Údajní disidenti svobody slova ale s pochybnými médii žijí v symbióze. Právě tam mohou vykládat, jak jsou umlčováni, ale že jsou odvážní a nenechají to tak.