
Kampaň SPOLU FOTO: SPOLU / se souhlasem
FOTO: SPOLU / se souhlasem

KOMENTÁŘ / Premiér Petr Fiala má na svých nových vizuálech pravdu. Teď je čas stát na správné straně. Jenže aby na ní Česká republika mohla zůstat, potřebuje mít i po podzimních sněmovních volbách vládu, která bude takovou politiku realizovat. To ovšem není možné, pokud koalice SPOLU bude dělat nefunkční, bezzubou kampaň se špatnou grafikou, nicneříkajícími hesly a neschopností oslovit masové publikum. Jelikož před čtyřmi lety se jí to podařilo, a proto vyhrála volby, je nepochopitelné, proč tentokrát přichází s něčím, co k výhře vést prostě nemůže.
Nejprve tedy hesla. To hlavní o nutnosti stát na správné straně je adekvátní situaci. Je to pravda, protože není nic důležitějšího než současné mezinárodní dění, bezpečnost země a nutnost zbrojit. Bylo by tedy o něco lepší říci to úderněji a jasněji: Pokud nám budou vládnout kolaboranti z ANO, SPD a další, nejen že nebudeme stát na správné straně, ale taky budeme v nebezpečí. Ale už jsme si zvykli, že marketéři koalice SPOLU se často na radu twitterových odborníků snaží hlavně nebýt Antibabiš, takže to bychom chtěli moc.
Chránit budoucnost je málo
Pak je tu další, o dost problematičtější věta: „Chráníme naši budoucnost.“ Co je to vlastně za sdělení? K čemu je dobré? K jediné věci – abychom viděli, že politici ze SPOLU prostě nejsou dostatečně sebevědomí. Skutečný lídr tu totiž není jen od toho, aby nějakou budoucnost chránil. Skutečný lídr ji má vytvářet, protože je zvolen díky svým vizím. A díky svému rozhodnutí a ambici vládnout. Chránit budoucnost je prostě málo, tu má přece změnit a zlepšit.
S nedostatkem sebevědomí a nekompetencí při dělání politických kampaní samozřejmě souvisí také převládající zelená barva nové kampaně koalice SPOLU. Je to naprosto absurdní výběr a musíme to říci otevřeně: Ne, to opravdu není barva, která vyhrává volby.
A není to ani podivná oranžová, která se v kampani taktéž objevuje. Zaslechli jsme, že prý mělo jít o barvu mandarinkovou a prý vážně nejde o nadbíhání voličům soc. dem. Ať je to tak nebo tak, je to další úlet. Jde opět o evidentní snahu jít naproti marginální bublině, nikoli oslovit davy.
Jenže právě davy jsou pro výhru ve volbách potřeba, ať se to někomu líbí, nebo nelíbí. A Petr Fiala to přece ví, vždyť minulou kampaní zvítězit dokázal. Proč je to teď všechno tak divně upatlané a takřka od základu chybné? Máte teď na marketing tak špatné lidi, a nebo neposloucháte dobré lidi z kampaně v roce 2021?
Jde o všechno
Česká republika je v nebezpečí stejně jako její budoucnost. Ten, kdo slibuje, že ji bude chránit, je slušný člověk a bezesporu dobrý premiér. Je to osobnost s jasně srovnanými hodnotami a opravdu stojí na správné straně. Je skvělé, že jsme získali tyto čtyři roky, že Česko má zpátky svoji mezinárodní prestiž, že jsme obstáli ve velmi těžké zkoušce ohledně války na Ukrajině. Vláda skvěle zvládla předsednictví Radě EU i řadu dalších věcí. Jenže teď jde o to neodevzdat zemi Babišovi a všem dalším odstínům hnědé, zbabělcům, zrádcům a všem těm, kteří ohrožují suverenitu země.
K tomu je ale potřeba znovu zvítězit. Pokud ovšem předseda vlády nechá kampaň dělat lidi, kteří nerozumějí politické komunikaci a nejsou schopni vyhodnotit, co bude fungovat a co ne, lze si jen těžko představit, že by k výhře ve volbách pomohlo cokoli jiného než zázrak. A to je škoda. A od Fialy také nezodpovědnost, která nás může stát mnoho.