Zřejmě to bylo kouzlo nechtěného, možná se ale jednalo o promyšlený tah. TV NOVA prezentovala v Televizních novinách průzkum oblíbenosti jednotlivých hejtmanů. Hned k tomu ovšem přidala i anketu, která ukázala, že je k zamyšlení, jak takové průzkumy vlastně vznikají.
„Věřím jenom těm průzkumům, které si sám zfalšuji,“ prohlásil údajně kdysi Winston Churchill. Zkušený politik jistě věděl, o čem mluví, a my bychom k hodnotícím žebříčkům měli přistupovat podobně. Mnohdy jsou totiž průzkumy nejen zmanipulovány, ale také špatně prezentovány a ovlivňují tak lidi, kteří jim věří.
Pokud je totiž průzkum chápán jako jednoznačné hodnocení dané situace, může být zle. Tak to ovšem není a spolehlivost zveřejňovaných čísel se blíží horoskopu nebo předpovědi počasí. Ukázala to i nevinná reportáž na TV NOVA.
V ní komerční televize svým divákům nejprve sdělila, že podle nového průzkumu společnosti SANEP nejsou občané moc spokojeni s hejtmany, kteří zastupují jejich kraj. Pomyslné medailové příčky zaujal Jiří Čunek ze Zlínského kraje, středočeská hejtmanka Jaroslava Pokorná Jermanová, třetí se umístil liberecký Martin Půta.
Poslední skončil Zdeněk Hřib, primátor Prahy. To se ovšem dalo očekávat, protože šéf(ka) hlavního města bývá vždycky velmi nepopulární. Své o tom ví třeba Adriana Krnáčová, kterou „zpovykaní Pražáci“ pokaždé poslali na konec žebříčku. Navíc je pirátský primátor ve funkci celkem krátkou dobu, což mu dává do budoucna velký prostor na zlepšení výsledku.
Oblíbenost hejtmanů podle SANEP hodnotilo 12 475 lidí a jejich názor shrnuje onen zmiňovaný průzkum. V ostrém kontrastu k tomu je ovšem další reportáž, kterou NOVA odvysílala hned po příspěvku o popularitě politiků.
Anketa s obyvateli různých krajů totiž ukázala, že přes dvě třetiny dotázaných vůbec nevěděly, kdo je jejich hejtmanem. Jak je tedy možné vytvořit skutečně důvěryhodný průzkum?
Zdá se, že SANEP musel při vytváření žebříčku popularity filtrovat respondenty, což velmi znevěrohodňuje výsledek. Pokud mezi dotázanými byli ve většině i ti, kdo vlastně nevěděli, na co odpovídají, také nelze brát průzkum jako směrodatný.
Je tedy otázkou, komu mají taková hodnocení popularity prospět, a nabízí se připomenutí údajného Churchillova výroku. Rozhodně ovšem není dobré dělat z takto pochybných zpráv nějaké resumé. Až bude dělat průzkum jiná společnost, určitě totiž dopadne odlišně.