Apokalypsa klepe na dveře. Alespoň podle některých médií to tak vypadá. Problém je v tom, že si šíření paniky vzaly za své dvě největší komerční televize. TV Nova se navíc koronaviru důkladně věnuje i na svém webu, na nějž během hlavních zpráv několikrát poutá. Zdá se, že jde o zajímavý, ale zároveň zvrhlý druh byznysu.
Koronavirus čili onemocnění COVID-19 děsí mnoho lidí. Jsou však i tací, kterým se překvapivě velmi hodí. Není správné o viru hovořit, jako by se jednalo o „něco jako chřipku“, ale rozhodně není ani důvod vyvolávat hysterickým podáním informací v občanech paniku.
Andrej Babiš na tom postavil svou současnou marketingovou kampaň, do níž přibral ministra zdravotnictví Adama Vojtěcha i další členy vlády. Na vlně paniky se ovšem svezla i největší komerční televize v zemi. Ta ze svého zpravodajství udělala jakýsi magazín o koronaviru, v němž už najednou nezbývá čas ani na tradiční koťátko, kterým je Nova proslulá.
Nyní se v Televizních novinách dramatickým tónem hovoří pouze o nákaze. Kde všude už se objevila, kolik lidí je ohrožených, jak se před koronavirem chránit, s kým se rozhodně nestýkat. Po vzoru Receptářů a podobných pořadů se divák zpráv také dozví, jak si doma vyrobit dezinfekci, a další užitečné rady.
To by se samozřejmě dalo Nově přičíst k dobru, kdyby to ovšem nebylo v momentě, kdy je naprosto nevhodné v lidech prohlubovat obavy, že se k nim plíží nemoc, popřípadě dokonce smrt. Je totiž zcela zřejmé, že diváci nejsledovanější televize v zemi rádi vstřebávají informace bez toho, aby si nějak zvlášť ověřovali jejich relevanci.
Následkem toho dochází k extrémním situacím, kdy v supermarketech mizí metráky mouky, cukru a těstovin. Přitom nikdo z těch, kteří nakupují tyto zásoby, protože „na Nově říkali…“, nedokáže vysvětlit, co bude s tolika trvanlivými potravinami dělat. V podání televize, kterou právě v těchto dnech kupuje nejbohatší Čech Petr Kellner, se tak nejedná ani tak o zpravodajství jako spíš o šíření poplašných zpráv.
Je zřejmé, že v době, kdy se Nova potýká s odlivem diváků v hlavním vysílacím čase, musí upoutat svou zpravodajskou relací. Ovšem za jakou cenu? Je skutečně nutné, aby se moderátoři tvářili, jako by se schylovalo ke konci světa? Musí redaktoři monitorovat každou prkotinu, která má, byť vzdáleně, něco společného s koronavirem? Zřejmě ano.
Divák i vedení stanice to zřejmě vyžadují, a proti tomu se dá jen těžko něco dělat. Stejně to vidí i na Primě nebo v Babišově Mladé frontě DNES. Koronavirus se zkrátka stal obchodním artiklem. Zatímco premiér Babiš na něm získává politické body, Nova a jí podobní navyšují počty diváků a čtenářů. Potažmo tedy i peníze za reklamu. Čím víc paniky, tím lepší byznys. Smutné.