Armáda České republiky bude mít nová cvičná letadla. Aero Vodochody dodá čtveřici zbrusu nových proudových letounů Aero L-39NG, jež jsou určeny pro základní i pokročilý výcvik pilotů. První letoun by měla armáda obdržet přibližně za dva roky. O nové cvičné letadlo projevily zájem i některé zahraniční armády.
Aero L-39NG je přímým nástupcem L-39C Albatros, ale není jeho pouhou modernizací. Nový stroj je schopen plnit roli jak lehkého bitevníku, tak komplexního letounu pro plnohodnotný výcvik pilotů. Avionika letounu již vychází z potřeb výcviku pilotů letadel čtvrté a páté generace a jeho součástí je i široké spektrum simulačních technologií včetně připravovaného zapojení do vysoce moderního taktického simulačního centra s cílem zvýšit účinnost výcviku.
„Důvodem pořízení L-39NG je zajištění kontinuity výcviku pilotů taktického letectva na podzvukových strojích ve výcvikovém centru státního podniku. Stávajícím Albatrosům L-39C, které provozuje Centrum leteckého výcviku LOM Praha již osmnáct let, končí technická životnost. Pořízení nových letounů je zároveň výrazem podpory a spolupráce v rámci českého obranného průmyslu,“ řekl Jiří Protiva, ředitel státního podniku LOM Praha. Smlouva byla podepsána na dodávku čtyř letounů L-39NG a její součástí je i pozáruční podpora či vybavení.
Nové letadlo bude používáno pro základní, pokračovací i základní bojový výcvik. Nová Aera L-39NG budou primárně sloužit pilotům Vzdušných sil Armády ČR, ale počítá se s nimi i pro výcvik pilotů dalších zemí v programu NATO Flight Training Europe (NFTE). Pardubické Centrum leteckého výcviku bylo již certifikováno jako jeden z prvních dvou schválených kampusů pro výcvik pilotů NATO v Evropě.
Na konci listopadu již došlo ke spojení trupu a křídel prvního sériového stroje a k jeho zalétání by tak mělo dojít do konce roku. „Spojení trupu s křídlem je v letectví významnou událostí, protože dokončením tohoto kroku dochází ve výrobě k přesunutí na finální montáž a následně letové zkoušky,“ pronesl u této příležitosti Viktor Sotona, prezident a CEO Aera Vodochody.
Montáž trupu nového letadla totiž probíhá odděleně od křídla. Následně se obě soustavy propojí a poté se letoun přesouvá na zalétávání. Naprosto přesné propojení všech systémů patří k nejdůležitějším úkonům ve výrobě. Stroj totiž obsahuje mnoho systémů, které je nutné správně spojit. Jen pro příklad, jde třeba o celkem 8500 metrů kabelů elektrického systému, jenž zajišťuje všechny nutné funkce důležité pro ovládání letadla.
Aby bylo dosaženo co nejlepších letových vlastností, jsou náběžné hrany křídel, křidélka, vstupní vzduchový kanál motoru, hřbetní kryty, dvířka předního podvozku a mnoho dalších dílů vyrobeny z lehkých kompozitních materiálů, které jsou nejen lehké, ale zároveň i velmi pevné. „Křídlo pro L-39NG jsme konstruovali v souladu s vysokými nároky na bezpečnost. Například náběžné hrany křídel jsou certifikovány pro případný střet s ptákem do rychlosti 650 km/hod bez poškození, čímž je zajištěna dostatečná ochrana struktury a systémů křídla a tím i bezpečnost posádky letounu,“ zmiňuje Jaromír Lang, šéfkonstruktér letounu L-39NG. V křídlech jsou umístěny nádrže, které spolu s nádržemi v trupu pojmou přes 1400 litrů paliva.
Během příštího roku by mělo být v Aeru vyrobeno celkem 10 letadel, postupem času by měla být produkce navýšena až na 24 vyrobených strojů ročně. V tuto chvíli má Aero již objednávky na 34 letadel, čímž je výrobní kapacita zaplněna do roku 2025. Cena letounu se pohybuje okolo 10 milionů dolarů, tedy přibližně 230 milionů korun.