Hádky mezi taxikáři a pražským magistrátem, potažmo premiérem, by zřejmě mohly skončit. Novela zákona má totiž pomoci vyrovnat podmínky pro všechny typy přepravců, které u nás nyní fungují. Změnu zákona vítá i výkonný ředitel a spoluzakladatel firmy Liftago Ondřej Krátký. Ten v rozhovoru pro FORUM 24 vysvětlil, jak moc se změní současná situace, jak v budoucnu poznat možného falešného taxikáře nebo jak silnou lobby mají společnosti jako Uber nebo Taxify.
Ondřeji, vláda ve středu schválila novelu zákona o silniční dopravě, která mimo jiné vozidlům taxislužby neukládá povinnost mít taxametr nebo střešní označení? Co na to říkáte?
Byť je už historicky možné legálně využívat aplikace nebo si jako klasický taxikář ježděním jen přivydělávat, tato liberalizace je určitě krok pozitivním směrem. Jeden komerční řidič si tak bude moci přivýdělek nebo hlavní výdělek střídat mezi třemi módy taxi a mít označení na střeše jen pro nabírání zákazníků z ulice. Na druhou stranu, pro zajištění bezpečnosti a kontroly přináší novela evidenční nálepky pro každý komerční taxík a odpovědnost zprostředkovatelů. Liberalizace by bez těchto ustanovení nebyla možná. Další modernizaci umožní pak už digitalizace státu jako takového, která přinese elektronické prověřování řidičů, vydáváni licencí a další.
Není zvláštní, že místo toho, aby se zpřísnila pravidla pro ty, kteří nesplňují to, co zákon doposud nařizoval, polevuje se?
Ano, zákon dosud neznal zprostředkovatele v dopravě a zde nadnárodní platformy zneužívaly odpovědnost jednotlivých přepravců či řidičů a jejich neznalost zákona. Přístup těchto firem nepovažuji za etický. Přístup politické scény zase ignoruje způsob tržního chováni těchto firem. Porušování zákona jim přináší hlavně byznysové výhody a rychlejší růst.
Jak to ovlivní Liftago, změníte se nějak?
Novela prošla vládou, nikoliv sněmovnou, nicméně na legislativním procesu intenzivně spolupracujeme a jistě budeme využívat benefitů, které novela přinese. Hlavní problém teď vnímám spíš v tom, že novela odebrala pravomoci městům nastavovat pravidla pro taxi – tím města ztrácejí možnost reagovat na trendy. Ze západu je nyní vidět třeba obliba masivního zahlcování dopravy digitálními taxíky. Vyhlášky by u nás města jistě měla modernizovat, ale nesmí přijít o možnost vyhláškou na trendy reagovat.
[ctete postid=“166863″ title=“Předplatné měsíčníku Revue FORUM. Objednejte si ho do schránky i digitálně“ image=“http://forum24.cz/wp-content/uploads/2017/11/Screenshot-2017-11-15-20.34.56-385×230.png“ excerpt=“Časopis Revue FORUM je politicko-společenský magazín zaměřený na obranu liberální “ permalink=“http://forum24.cz/predplatne-mesicniku-revue-forum-objednejte-si-ho-do-schranky-i-digitalne/“]166863[/ctete]
Mají taxikáři tak silnou lobby, že se jim ulevuje, nebo snad pomohly jejich protestní akce?
Nemyslím, že klasické taxislužby mají dnes silnou lobby. Schopnější a profesionálnější je v tomto Uber nebo Taxify, kteří po právu propagují benefity svých služeb, ale o negativních aspektech svého konání mlčí. Myslím, že ta část taxikářů, o které mluvíte, změnu nevítá. Hlavně z titulu pominutí posledních let, kdy tu zahraniční služby vyrostly de facto díky nízkým nákladům plynoucím ze systematického porušování zákona na úrovni jednotlivých řidičů. Neměly tak motivaci tlačit na rychlejší modernizaci pro všechny subjekty, a díky tomu modernizace trvala tak dlouho.
Jak jste protesty taxikářů a jejich částečné blokace komunikací vnímal?
Stávkující taxikáři (byť šlo o zlomek registrovaných taxikářů) udělali Uberu a dalším vlastně tu nejefektivnější PR agenturu a ještě zadarmo. Nebyli zároveň schopni vysvětlit kontext veřejnosti. Nebyli schopni vysvětlit základní fakta jako to, že přivydělávání si ježděním s taxíkem je legální a naprosto běžná praxe už od revoluce nebo že na aplikacích dávno fungují. Kdyby neoponovali modernizaci zákona a říkali toto, jistě by našli více pochopení.
Když se vyrovnají podmínky pro všechny přepravní společnosti, komu to prospěje nejvíce?
Rovné podmínky už byly doteď, jen se neplnily. Aplikace či platformy byly vlastně neregulované. Teď jde spíš o vymahatelnost zákona a usnadnění některých ustanovení, zejména o ceně. Pokud budou městům ponechány nástroje na ovlivňování počtu komerčních řidičů ve městě, dopadne to dobře.
Nemůže docházet k tomu, že se vyrojí „falešní“ taxikáři, když nebude třeba být označen?
Všechna komerční taxi i ta elektronická budou muset být opatřena evidenční nálepkou. K tomu vzniknou i prováděcí předpisy, které budou velmi důležité a bude na nich záviset schopnost úřadů trestat podvodníky. Ty stávající i ty nové.
Vaše společnost neustále nabízí různé benefity a slevy na jízdy, bude nutné nyní snahu o získání zákazníka ještě zintenzivnit?
Liftago jistě poroste dál. Naše služby plánujeme rozšiřovat i mimo osobní či firemní klientelu nebo stávajících devět měst. Nově umožňujeme i zásilkovou službu a městům chceme svým tlakem na větší vytíženost a méně aut pomoci ještě více. Slevy nebo zvýhodnění zákazníků jsou u nás velmi individuální a nejenom jimi si pomáháme chytřeji růst.
Kdy se taxikáři zbaví nelichotivé nálepky a nebudou jedním z problémů, před nimiž upozorňují cizince i publikace o Praze?
Novela by v tomto mohla jistě pomoci. Také nové osazenstvo hlavně pražského magistrátu, zdá se, může být účinnější. S Liftagem a naším způsobem kultivace trhu a služeb moc rádi budeme dále pomáhat. Daty, radou nebo obecně poskytováním kvalitní alternativy na přepravu místním i turistům.