Nový Týdeník FORUM poutá na obálce rozhovor s Dagmar Peckovou. Jmenuje se Paní Netrebko nic neomlouvá a zpěvačka a herečka v něm komentuje kauzu ruské operní pěvkyně, která i přesto, že je na sankčním seznamu Ukrajiny, vystoupí v Praze. „V posledních letech se do republiky z Německa, kde s rodinou žiju, často vracím a vnímám, že u nás jsou peníze bohužel až na prvním místě. I v oblasti klasické hudby a operního provozu bohužel platí zásada vydělat, mít vliv. Ono se vzhledem k tomu, kdo tady v posledních letech reprezentoval elitu, bohužel není čemu divit.“ Rozhovor zároveň předjímá náš nový kulturní podcast, který si budete moci poslechnout ode dneška na webu FORUM 24 i dalších platformách.
Zajímavý rozhovor připravil J. X. Doležal s profesorem RNDr. Jakubem Hruškou, který v textu pod titulkem Dotace je třeba podmínit šetrným chováním k přírodě popisuje, jak současný systém zemědělských dotací devastuje přírodu: „Svět se stává čím dál více závislý na dotacích. Vlastně nám tady vzniká feudalismus. Třída feudálů rozděluje dotace, a současně z nich žije. Nevím, jak z toho ven – bylo by potřeba překonat fázi, v níž bude život pro běžného občana méně komfortní než teď. Dnes je vše pod dotacemi, a šikovní čerpači dokážou získat mnohem víc, než zbude na sedláka, který dělá jen rukama.“
Nejvýznamnějším počinem Hanse Ruediho Gigera je monstrum z filmu Vetřelec, který režíroval Ridley Scott a za nějž dostal švýcarský výtvarník v roce 1980 od Americké filmové akademie Oscara. Očividnou událostí výstavního léta je proto průřez tvorbou tohoto nekonvenčního umělce v Alšově jihočeské galerii, a i proto je portrét „Muž, který stvořil Vetřelce“ v tomto čísle logickou volbou.
Pod titulkem Hudba je svobodnej stát přináší kulturní rubrika recenzi na novou desku skupiny J.A.R. Parta muzikantů na albu s názvem Jezus Kristus Neexistus je ve svých textech na prahu šedesátky paradoxně ještě nekompromisnější než dříve. Verdikt autora Pavla Kučery je jednoznačný: „Když (J.A.R.) vydali své první desky, pro rockery byli moc popoví, pro popaře moc rockoví a pro všechny dohromady moc šílení. J.A.R. ale ve svojí tvorbě neuhnuli, jen svůj styl vycizelovali a dotáhli ho k absolutní bravuře. Jezus Kristus Neexistus tak je jedním z jasných kandidátů na domácí album roku 2023…“