Ruské civilní letectví má vážné problémy. Aerolinky jsou postiženy západními sankcemi a nejsou schopné na úrovni udržovat flotilu svých letadel koupených Západě. Chybí jim především náhradní díly, které je třeba „kanibalizovat“ z jiných letadel, nebo složitým způsobem pašovat ze zahraničí. Výroba domácích letadel stagnuje. Potíže jsou zjevné i z toho, o čem se nemluvilo na setkání Vladimira Putina s generálním ředitelem Rostecu Sergejem Čemezovem tento týden. Čemezov už neslibuje brzké dodání původních nových ruských strojů.
Putin se v úterý tradičně sešel s Čemezovem, aby se seznámil s výsledky práce státní korporace v uplynulém roce. Během veřejné části schůzky Čemezov poprvé od roku 2020 prezidentovi neřekl nic o rozvoji civilního letectví, všiml si nezávislý ruský web agents.media.
Šéf Rostecu se tak vyhnul nutnosti znovu přiznat neúspěch programu náhrady dovozu západních osobních letadel, schváleného po vypuknutí války na Ukrajině.
Čemezov během jednání informoval o růstu příjmů korporace o 34 procent na 2,84 bilionu rublů díky státní obranné zakázce. Podle jeho údajů se podíl civilních výrobků na celkové produkci Rostecu výrazně snížil ze 44,5 procent na 35 procent. Když mluvil o civilní výrobě, Čemezov se nezmínil o letectví, hovořil pouze o výrobě zdravotnické techniky, léků, nákladních automobilů KamAZ, průmyslových obráběcích strojů a zařízení pro elektrárny.
Putin okomentoval Čemezovovo sdělení slovem „dobře.“. Na civilní letectví se neptal.
Poslední osobní setkání Putina s Čemezovem se uskutečnilo dva týdny po jeho přímé lince s ruským vůdcem v prosinci roku 2023. „Tehdy Putin slíbil, že do roku 2030 vyrobí přes tisíc ruských civilních letadel. Tak to zamýšlela vláda ve svém programu rozvoje leteckého průmyslu schváleném vládou v roce 2022. V prosinci šéf Rostecu slíbil, že do roku 2030 vyrobí více než 500 letadel: 270 dopravních letadel MS-21, 142 Superjetů-100 a 115 Tu-214. Tvrdil, že v roce 2024 bude Aeroflotu podle plánu předáno šest letounů MS-21 a vyrobeno 20 nových Superjetů-100 a ty samé termíny zmínil i na schůzkách s Putinem v srpnu 2023 a květnu 2022,“ píše web agents.media (Agenstvo).
Pak přišel zlom a letos 29. února Čemezov na okraj Putinova projevu ve Federálním shromáždění oznámil, že termíny dodávek MS-21 byly z roku 2024 posunuty na roky 2025 až 2026. O několik dní později Rostec a ministerstvo průmyslu a obchodu oficiálně potvrdily posunutí dodávek všech nových ruských letounů vyvíjených jako náhrada západní flotily.
Rusko sázelo na letoun vlastní výroby Suchoj Superjet 100, jenže ten je ze 70 procent složen ze západních součástek. Problém je zvláště s motory, které byly vyvinuty ve spolupráci s francouzskou korporací Snecma, ale kvůli válce spolupráce skončila. Ruské letecké společnosti se tak ohlížejí po jiných domácích letadlech, ale jejich vývoj je ve skluzu právě kvůli tomu, že favoritem byl SuperJet. Variantou je výroba letadel MS-21 vyvinutých korporací Jakovlev. Ty budou dražší než Superjet a do provozu se nedostanou dřív než příští rok. To za předpokladu, že se povede plány uskutečnit.