Do spuštění digitalizace stavebního řízení už zbývají necelé dva týdny. Panují ale kolem něj obavy z nepřipravenosti systému, úředníků a nedostatečné techniky. Na odklad už je zřejmě pozdě, navíc by znamenal značné finanční škody. Ministerstvo pro místní rozvoj potíže během prvních několika měsíců prý nemůže vyloučit. Změna je ale podle něj očekávaná a nutná.
Digitalizaci stavebního řízení zavádí nový stavební zákon, který má začít platit letos 1. července. Platnost zákona byla oddálena už dvakrát, přičemž původně měl být systém funkční loni v létě. Důvodem bylo to, že antimonopolní úřad několikrát zrušil zakázku na jeho zřízení z důvodu netransparentnosti soutěže. Digitalizace má umožnit například to, aby stavebníci nemuseli fyzicky s dokumenty na úřad, ale mohli je zaslat elektronicky.
Ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš (Piráti) v rozhovoru pro deník FORUM 24 v dubnu řekl, že se dodávají tři systémy. „Tím prvním je portál stavebníka, ve kterém ten, kdo staví, zadává dokumentaci na jednom místě, ve webovém rozhraní přihlášením pomocí eGovernmentu nebo bankovní identity. Druhým je agendový systém pro úředníky stavebních úřadů a dotčené orgány. V něm se zpracovávají případy samotného stavebního řízení. Třetím je pak portál pro územní plánování NGÚP (Národní geoportál územního plánování, pozn. red.),“ řekl.
Jen samotný zákon podle něj redukuje objem úkonů na běžných stavebních úřadech asi o 40 procent, další věci zjednodušuje. „Je tam například zrušení ‚ping-pongu‘, kdy úřad ‚posílá míč‘ na rozhodnutí, ten to posílá zpátky, jsou tam fikce pro stanoviska dotčených úřadů a je jenom jedno řízení o povolení i umístění stavby,“ vysvětlil. Očekává, že se stavební řízení významně zrychlí.
Otázky, zda se vše stihne do 1. července, se ale objevily opakovaně. Zaměstnanci nejsou dostatečně proškoleni, někde chybějí i počítače. Obavy mají i stavebníci, kteří proto s žádostmi o stavební povolení zavalili stavební úřady, aby to stihli ještě „postaru“.
Rada Sdružení měst a obcí ČR nedávno dokonce přijala usnesení, podle kterého navrhuje digitalizaci stavebního řízení oddálit. „Těch důvodů je vícero, jedná se zejména o nedostatečnou přípravu celého systému, od proškolení odborného personálu po možnost vychytání chyb při zkušebním provozu,“ odůvodnila pro deník FORUM 24 mluvčí Alexandra Kocková.
„Návrh na odložení účinnosti podpořilo i Sdružení tajemníků městských a obecních úřadů,“ upozornila s odkazem na tiskovou konferenci minulý čtvrtek. „O naší obavě z nedostatečné přípravy mluvili zástupci SMO ČR už na vánočním setkání s vládou v prosinci 2023,“ dodala.
Česká komora architektů na dotaz deníku FORUM 24 upozornila, že odložení digitalizace se mělo řešit koncem loňského nebo začátkem tohoto roku, když „bylo jasné, že ministerstvo pro místní rozvoj není schopno řádně vypsat veřejnou zakázku na dodavatele softwarového řešení Portálu stavebníka a dodat hardware všem úřadům“.
„1. července se ukáže, zda bude fungovat toto základní webové rozhraní pro vložení projektové dokumentace. Nebude to ovšem řádně otestovaný systém po např. půlročním pilotním provozu, s vychytanými problémy a četnými školeními jak pro autorizované osoby, tak stavební úřady. Ty jsou dnes zavalovány neúplnými podáními dokumentace podle stávajícího zákona, protože se stavebníci obávají kolapsu povolování. Ten může nastat, ale také se může ukázat, že se podaří postupně doplňovat a rozšiřovat funkcionalitu portálu a my se naučíme fungovat adekvátně 21. století. Nepochybuji, že to zvládnou i přeživší úředníci stavebních úřadů,“ uvedl Jan Kasl, předseda České komory architektů.
Změna nebude bez problémů, ale je nutná
Ministerstvo pro místní rozvoj potvrdilo, že digitalizace poběží od 1. července v souladu s novým stavebním zákonem. Jde podle něj o klíčovou součást nového stavebního zákona, který přinese zkrácení a zjednodušení povolovacích procesů.
„Jedná se o zásadní přínos pro celou ekonomiku v řádu miliard korun a další případné zdržení by bylo spojené se značnými finančními škodami nejen pro veřejné rozpočty,“ uvedl Petr Waleczko z tiskového oddělení.
„Samozřejmě se jedná o velké změny v oblasti legislativní, i co se týče například práce úředníků nebo podávání žádostí občany. Nicméně i tento přechod je postupný. Přestože budou od 1. 7. úředníci pracovat v novém informačním systému, stále bude možné například podat žádosti v listinné podobě. Stejně tak je ošetřeny i lhůty pro vyřízení žádostí – do konce roku 2024 zůstanou delší, aby byl přechod pro úředníky hladší,“ popsal s tím, že samozřejmě nemůže očekávat, že změna nebude úplně bez problémů. Je ale nutná.
Na námitky, že úředníci nebudou schopni se systémem pracovat, ministerstvo řeklo, že digitalizace nevyžaduje speciální nebo novou výpočetní techniku. Aby ale měli úředníci rovné podmínky, dalo na nákup moderního IT vybavení přes 208 milionů korun z Národního plánu obnovy a 43 milionů ze státního rozpočtu. První obce podle ministerstva obdržely výpočetní techniku v minulém týdnu ještě před plánovaným termínem, další se bude teprve distribuovat. Celkem má jít o zhruba 4500 počítačů a 9000 monitorů.
„MMR uspořádalo na konci roku a během prvního čtvrtletí téměř tři desítky školení, která se věnovala novému stavebnímu zákonu, souvisejícím vyhláškám i digitalizaci stavebního řízení. Zúčastnilo se jich přes 4500 úředníků. Na konci května resort předal školící prostředí Informačního systému stavebního řízení stavebním úřadům a dotčeným orgánům k testování a k školícím účelům. V tuto chvíli mají možnost školit se v práci s ISSŘ všichni úředníci, kteří o to mají zájem,“ uvedl Waleczko s tím, že instruktážní videa jsou k dispozici na webových stránkách ministerstva. Vedle toho se konají také online školení s kapacitou až dva tisíce osob.
„Nový stavební zákon a související digitalizace představují v oblasti stavebního řízení dlouho očekávanou a potřebnou změnu k lepšímu. Ministerstvo pro místní rozvoj dělá vše pro to, aby byl přechod co nejhladší, počáteční potíže během prvních několika měsíců ale samozřejmě nemůže vyloučit. I proto do konce roku úředníkům prodloužilo lhůty pro rozhodnutí na dvojnásobek,“ dodal.