Evropská letecká společnost Wizz Air vyvolala v leteckém průmyslu mnoho rozruchu. Spustila totiž předplatitelskou službu nabízející neomezené lety pro ty, kteří se zaregistrují. Některé podmínky předplatného ale mohou cestující zaskočit. Neobsahuje totiž zavazadla a nezaručuje cestujícím volná místa v letadle, které zrovna potřebují.
Roční předplatné cestující vyjde na 499 eur (přibližně 12 500 korun), pokud se přihlásí do pátku 16. srpna, poté se zvýší na 599 eur (15 000 korun). Členství zahrnuje všechny lety v rozsáhlé mezinárodní síti společnosti, která nabízí přibližně 950 tras po Evropě, severní Africe, na Středním východě a v Asii. Využít ho mohou lidé nejdříve od 25. září.
Přestože nabídka na první pohled vypadá výhodně, má několik podmínek, které mohou lidem během cestování způsobit komplikace. Pro držitele předplatného je totiž možné rezervovat lety pouze 72 hodin před časem odletu, což znamená, že nemusí mít zaručené místo na spoji, kterým potřebují odletět. Podle společnosti bude dostupnost místa záležet na „několika vnějších a vnitřních faktorech“.
Každý cestující bude muset zaplatit před každým letem poplatek 10 eur. V ceně navíc nejsou zahrnutá zavazadla, která mohou v závislosti na hmotnosti a sezóně znamenat až dalších 100 eur navíc.
Maďarský nízkonákladový dopravce Wizz Air je jedním z nejvyužívanějších v Evropě. Loni přepravil kolem 60 milionů cestujících. Společnost má ale dlouhodobě podle analýzy Úřadu pro civilní letectví nejhorší dochvilnost odletů. Například jen z britských letišť měla její letadla zpoždění v průměru 31 minut a 36 sekund.
Zároveň ale drží i další prvenství. Již čtvrtý rok po sobě byla jmenována „nejudržitelnější nízkonákladovou leteckou společností“. Kvůli novému systému neomezeného předplatného by ale o tento titul mohla přijít. Už teď je totiž terčem kritiky kvůli tomu, jaký bude mít změna dopad na klimatickou krizi.
„Rozhodnutí Wizz Air spustit předplatitelskou službu uprostřed klimatické krize je jako přikládání dřeva do hořícího ohně,“ řekla serveru Euronews Hannah Lawrence, mluvčí organizace Stal Grounded, která propaguje alternativy k letectví při řešení klimatických změn. „Zatímco Wizz Air rozdmýchává oheň jen proto, aby zvýšil své zisky, největší zátěž z emisí, které tyto lety budou produkovat, ponesou ti, kteří nikdy nevstoupili do letadla,“ dodává.