
Zakladatel Reknih Tadeáš Kula FOTO: Ray Baseley / se souhlasem
FOTO: Ray Baseley / se souhlasem

Tadeáš Kula založil platformu Reknihy v pouhých dvaadvaceti letech. Začínal na nule, dnes má obrat padesát milionů ročně. „Pracovat ve start-upu je masakr, proto jsem do toho šel,“ popisuje. Přeprodáváním knih zachraňuje čtyři tisíce stromů ročně.
Udržitelnost i přeplněná knihovna. To jsou hlavní důvody pro vznik platformy Reknihy, která přeprodává četbu v zachovalém stavu. Celý proces je poměrně jednoduchý. Stačí nafotit, co chcete prodat, a počkat na další instrukce. Knihy můžete poslat pěti různými způsoby a pak už jen čekáte na kupce a následné zaslání peněz. Reknihy nejsou antikvariátem, i když se to tak může na první pohled zdát. „Prodáváme spíše spotřební četbu. Pokud vyjde něco populárního, otočíme klidně padesát tisíc výtisků měsíčně,“ vysvětluje zakladatel Reknih Tadeáš Kula. Hlavním cílem je prodávat knížky od běžných čtenářů v dobrém stavu. Knihy tak dostávají nový život a jejich prodávající si navíc mohou přivydělat. „Buď získáte kredity na nákup dalších knih, nebo vám vyplatíme část z prodeje přímo na bankovní účet,“ vysvětluje.
V roce 2019 začínal se dvěma start-upy. Jeden se soustředil na segment cestovního ruchu a druhý na přeprodej knih. Pro rozjezd podnikání se Tadeáš rozhodl oslovit investory. „Byl jsem nezkušený a nevěděl, jak na to. Pokaždé jsem se ptal, kolik mi mohou dát peněz, a pak jsem zmínil Reknihy, což jim přišlo ještě horší než to cestování,“ směje se. Shánění investorů velmi rychle vzdal. O rok později s příchodem pandemie upustil od cestovatelského projektu a začal se naplno věnovat Reknihám. „Covid nám paradoxně pomohl. Lidé začali víc číst a zároveň přemýšlet nad tím, co s přečtenými knihami dělat dál,“ popisuje.
Tehdy měli pobočku na Václavském náměstí. Jediné, co v lockdownu fungovalo, byly výdejní boxy. Tadeáš tak sám balil, fotil a přeposílal knihy nedočkavým čtenářům a počet objednávek se začal postupně zvyšovat. Investorem se nakonec stal Jinej fond, za nímž stojí dva přátelé Jan Sláma a Jiří Hlavenka, kteří investují do menších byznysů. Reknihy nejen díky finanční pomoci získaly popularitu a dnes mají padesátimilionový roční obrat.
Jeden strom, sto knih
Základem je, kromě důrazu na čtení, udržitelnost. „Z jednoho stromu se vyrobí zhruba sto knih. Ročně jich u nás prodáme čtyři sta tisíc, tudíž ušetříme čtyři tisíce stromů,“ vysvětluje skutečný dopad Reknih. Z počátku posílali peníze do neziskové organizace Rainforest Trust, kde vykoupili několik miliónů metrů čtverečních pozemku v pralesích. „Mám z toho obrovskou radost, ale chtěli jsme ukázat hmatatelný dopad, který si dokážeme představit i v Česku, a proto jsme začali spolupracovat s českou firmou, která vysazuje stromy,“ popisuje Tadeáš. Kvůli udržitelnosti se v Reknihách trápí především s obaly. „Za udržitelné materiály si musíte připlatit, což lidé nechtějí, takže s tím trochu bojujeme,“ přiznává.
Udržitelnost majitele doprovází i v běžném životě. Vlastní jen pár nezbytných kusů oblečení a elektroniku potřebnou k práci. „Celý rok si dělám seznam věcí, které se mi líbí, a zvažuji, zda si je koupit. Letos jsem si pořídil elektronický zubní kartáček,“ popisuje. Vlastnit co nejméně věcí má i další důvody. Jakožto zakladatel start-upu musí denně učinit bezpočet rozhodnutí. „Když máte ve skříni jen pár triček, ulehčí vám to ranní rozhodování.“ Vydělané peníze buď investuje dál, nebo do cestování.
Gen Z čte
I když se může zdát, že se díky technologiím většina lidí zaměřuje spíše na digitální podobu konzumace obsahu, případně na e-knihy, podle Tadeáše je popularita fyzické četby stále aktuální. „E-knihy zažily svůj vrchol v roce 2014, od té doby stagnují,“ vysvětluje. Co naopak roste, jsou audio knihy. „Vnímat informace pomocí sluchu je pro nás nejpřirozenější, takže se nedivím narůstající popularitě podcastů.“ Podle Tadeáše bude trh s knihami rozdělený na půl mezi fyzické kopie a audio verze. „Když používáte čtečku, koukáte do obrazovky. Knihy jsou krásným způsobem, jak se odpojit, a navíc, při pořizování fotek na Instagram, vypadají líp,“ směje se Tadeáš.
Popularitě knih mezi generací Z pomáhají i trendy na sociálních sítích, jako je například BookTok, který vychází z popularizace četby na TikToku. „Pokaždé mi udělá radost, když v hromadné dopravě vidím člověka s knihou. Automaticky z něj máte lepší dojem,“ přemýšlí Tadeáš. Klíčové je podle něj mít knihu neustále v batohu či v tašce, protože pak není důvod si ji během dne alespoň na chvíli neotevřít. „Sám nemám moc času, a tak se snažím využít i tu chvíli během cesty, abych něco přečetl,“ přiznává.
Tematicky jsou v Reknihách nejpopulárnější učebnice a beletrie, která se nejvíce prodává před Vánocemi a v létě. „Zbytek zrcadlí prodej v knihkupectví. Co je bestsellerem někde v prodejně, je žádané i u nás,“ tvrdí. Sám Tadeáš čte spíše knihy o byznysu či zajímavostech od autorů, jako je Yuval Noah Harari, jenž napsal například Sapiens: Stručné dějiny lidstva.
Reknihy nyní stojí před výzvou rozšíření nejen po Česku, ale i na potenciální zahraniční trhy. Tadeáš se po pěti letech ve vedení Reknih rozhodl odstoupit z vedoucí pozice a předat správu firmy Martinovi Němečkovi, který měl na starosti expanzi Alzy. „Chceme růst a přišlo mi efektivnější svěřit vedení někomu zkušenějšímu,“ tvrdí Tadeáš. Při předávání bylo náročné pominout ego. Reknihy Tadeáš vybudoval od nuly a najít někoho, komu by s vlastním projektem důvěřoval, se z počátku zdálo nemožné. Tadeáš momentálně stojí za technologickými aspekty práce, jako je rozvoj produktu a automatizace skladu. „Weby jsem vyvíjel téměř osm let, takže k tomu mám blízko.“