Změny klimatu jsou odborná záležitost a politický problém, ale věc už získává výhružné náboženské rysy. Vtělení boje za klima do Grety Thunbergové přináší už víc škody než užitku.
V San Francisku byla na fasádě domu vytvořena obří malba Grety Thunbergové. Na dílo se odhadem spotřebovalo 700 plechovek barvy ve spreji. Poněkud to připomíná velkolepé malby Vladimira Putina vyvedené na chátrajících ruských panelácích.
John Hirschauer na National Review připomíná v této souvislosti, čemu se říkalo ve středověku Biblia pauperum. Klerici, kteří působili ve středověkých chrámech, věděli, že jejich publikum neumí číst. Proto bylo třeba využít architektury, soch a obrazů, a tak se negramotným zprostředkovalo biblické poselství. Podle autora se tady děje něco podobného, ovšem v jiné situaci.
„Klimatičtí klerici vztyčili svou vlastní Biblia pauperum pro nemyté masy v San Franciscu. One Athmosphere, nezisková organizace, věnovala mamutí nástěnnou malbu dospívající aktivistce za klima Gretě Thunbergové. Putinovská freska namalovaná na stěně směřující do ulice, spotřebovala odhadem 700 plechovek aerosolové stříkací barvy. ,Používáme stříkací plechovky bez CFC, (chlor-fluorovaných uhlovodíků),‘ uvedla organizace v prohlášení. ,Používáme nízkotlaké plechovky s minimální stopou.‘“
Výkonný ředitel organizace Paul Scott uvedl, že Greta Thunbergová „je jasné světlo v temných dobách a my doufáme, že lidé budou následovat její vedení a uskuteční nějaké změny“.
John Hirschauer k tomu ironicky poznamenává: „Nejenže je Scott hlasem volajícím na poušti, který vyzvedává ctnosti thunbergovského projektu, ale je přímo evangelistou této víry: ‚Doufáme, že se najdou další majitelé budov, kterým se zalíbí tato myšlenka a podpoří naše cíle a budou chtít mít něco podobného na svých budovách.‘ Scott doufá, že tato malba ‚otevře jejich srdce a mysl‘ pro Gretino poselství.“
O tom, že kolem Grety se objevuje mnoho náboženských podtónů, už se napsalo dost, ovšem tyto ohromné obrazy představují novou úroveň. Jde o to zpřístupnit posvátné pravdy masám, které by se jinak nějaké komplikované debaty nezúčastnili.
Jde ovšem o to, že gotičtí architekti a duchovní měli o stavu svého publika celkem realistickou představu. Ti lidé skutečně v naprosté většině neuměli číst. Svatý Tomáš More v roce 1533 odhadoval míru gramotnosti v Anglii na 40 procent. V roce 2019 mohou ale masy už docela dobře číst a stvořitelé nového kultu bojují jen s tím, že je to poselství možná nezajímá.
„Thunbergovští duchovní mohou tvrdit, že veřejnost je funkčně negramotná v otázkách týkajících se změny klimatu, ale nástěnná malba naznačuje, že se více zajímají o prodávání odpustků než o informování mas. Nástěnná malba není nějakou obrazovou verzí zprávy IPCC a nezjednodušuje vědecké poselství do obrazu. Není tam nic, co by bylo jinou formou podání nějakých klimatických modelů. Má vzbudit emoci, pocit viny, že člověk zklamal očekávání dítěte.
Greta Thunbergová sleduje kolemjdoucí upřeným pohledem, podle autora článku pohrdavým a má téměř stejný výraz, jako když obvinila své posluchače, že jí ukradli její sny a její dětství.
National Review je konzervativní médium, a tak lze neskrývaný škodolibý tón pochopit. Náboženské zabarvení boje za teorii změn klimatu ovlivněných člověkem už ale neuniklo ani mnoha těm, kteří tuto teorii sdílejí. Mají – celkem oprávněný – pocit, že to celou záležitost diskredituje. Jedna věc je hádat se o grafy, jiná ale vyvěšování ikon a přísahání na vůdce. Odpůrci této teorie si nemají s těmi prvními co vyčítat, také si vybírají své duchovní otce a opakují své mantry. Debata začala připomínat náboženské spory křesťanského starověku, a že by z toho vzešlo něco dobrého, je velmi pochybné.