Podnikatelé kolem lobbisty Michala Redla a exnáměstka pražského primátora Petra Hlubučka obvinění v kauze Dozimetr získali během posledních dvou let od pražského dopravního podniku smlouvy za téměř 114 milionů korun, informuje server iROZHLAS.cz. Podle policie si hlavní obvinění na klíčové pozice v dopravním podniku dosazovali své vlastní lidi, aby některé tendry zmanipulovali a získali peníze ze zakázek.
„Je to strašné, podle mě to svědčí o nedostatečně nastavených kontrolních mechanismech nad městskými firmami, nad dopravním podnikem,“ řekla serveru iROZHLAS.cz pražská radní Hana Kordová Marvanová (Spojené síly pro Prahu).
„Protože se musí všechny tyto skutečnosti prozkoumat i z hlediska způsobené škody, ta škoda se musí vymáhat, viníci musí být potrestáni a měla by z toho podle mě vyplynout i doporučení na nápravná opatření, co všechno se musí změnit, aby tyto záležitosti se neděly tak snadno, aby městské firmy i město byly více pod kontrolou,“ dodala.
Magistrát hlavního města Prahy nechá prověřit všechny smlouvy firem obviněných podnikatelů uzavřených s městskými společnostmi od roku 2010.
Zakázky pro Maroše Jančoviče
Z registru smluv vyplývá, že nejvíce plateb od dopravního podniku dostala firma Uniprog Solutions podnikatele Maroše Jančoviče. Konkrétně se jednalo o smlouvy za 102 milionů korun. Majitele firmy Jančoviče kriminalisté viní z podplácení.
Jančovičova firma měla v roce 2020 s dopravním podnikem uzavřených 15 smluv za 478 milionů. Členové organizované zločinecké skupiny kolem Michala Redla a exnáměstka Petra Hlubučka se podle policie rozhodli, že Jančoviče donutí ke spolupráci. Zajímali se především o rámcovou smlouvu „Podpora Dopravního informačního systému“ za bezmála 300 milionů, se čtvrtletními platbami 14,5 milionu bez DPH.
Jančovič poté podle policie dostal na výběr. „První varianta se jmenuje, že my ti vypovíme smlouvu a já si budu tady dělat sám, prakticky tě stejně k ničemu nepotřebuju. Druhá varianta je, že to budu dělat pod tvojí smlouvou a něco ti necháme. Třetí varianta je, že se domluvíš s Mišákem (Michal Redl – pozn. red.), hodíš po něm tašku s penězma a on mi řekne, ať tě nechám bejt,“ řekl další obviněný, podnikatel Pavel Dovhomilja, v jednom z hovorů, které policie zaznamenala.
Z dalších odposlechnutých hovorů je podle policie jasné, jak se podnikatel Jančovič rozhodl. „Z dalších hovorů Maroše Jančoviče v měsíci únoru 2021 je zjevné, že začal na zakázkách s DPP spolupracovat právě se společností Information Systems Factory Group,“ stojí v policejním usnesení. Zmíněná firma Information Systems Factory Group patří právě Pavlu Dovhomiljovi.
Spolupráci s Dovhomiljou odmítáme
To, že by společnost Uniprog spolupracovala se zástupci Dovhomiljovy společnosti, ale mediální zástupce firmy Uniprog Vladimír Bystrov odmítá.
Detektivové NCOZ spolu s Finančním analytickým úřadem ale zdokumentovali částku, kterou považují za úplatek. Zachytili platbu skoro dva miliony korun za IT služby, která odešla z Jančovičovy firmy na účet Dovhomiljovy společnosti Information Systems Factory Group.
Podle policie jde o smyšlenou fakturu, jež měla ve skutečnosti zakrýt pravý účel. Firma Maroše Jančoviče ale i s touto policejní verzí nesouhlasí.
Respirátory a papírové ručníky
Další firmou, která získávala zakázky od dopravního podniku, byla Dovhomiljova Enttiva. Uzavřela tři smlouvy za více než sedm milionů. Jednalo se o dodávky respirátorů FFP2 nebo papírových ručníků.
S dopravním podnikem obchodoval ale i další obviněný Jindřich Špringl. Do celého příběhu podle policie vstoupil se snahou uplatit člena dozorčí rady dopravního podniku Michala Zděnka kvůli dodávkám kamer a softwaru za více než půl miliardy korun.
„Špringlova firma Analogia chtěla zakázku prosadit, Zděnek ji kritizoval. Uplatit se ho sice nepodařilo a Zděnek všechno oznámil policii, přesto Špringlova Analogia získala od té doby od dopravního podniku šest jiných zakázek a objednávek za 4,8 milionu,“ píše iROZHLAS.cz.
Kriminalisté obvinili celkem 13 lidí. Kromě zmíněných podnikatelů a hlavních organizátorů Hlubučka a Redla jsou stíhaní i lidé, kteří seděli na klíčových postech v dopravním podniku a mohli ovlivňovat přidělování zakázek. Všechny popsané zakázky zmíněných firem má prověřit audit, který 27. června schválili zastupitelé Prahy. Zároveň uložili Radě města, aby zajistila, že vlastní audity si udělají také příspěvkové organizace, a o to samé žádají i obchodní společnosti vlastněné Prahou.