KOMENTÁŘ / Rakousko se rozhodlo skoncovat s nekonečnými blokádami klimaextremistů a chránit občany před touto zdivočelou skupinou. Jejich znepříjemňování života běžným a nevinným lidem budou posuzovat podle zákonů o organizovaném zločinu. Nabízí se proto otázka, zda se inspirují české úřady.
„Státní zastupitelství vyšetřuje osoby z Poslední generace pro podezření z údajného zločinného spolčení. To je děsivé. Přesto budeme v protestech pokračovat, dokud Nehammer nezrealizuje doporučení Rady pro klima. Poslední generace je rovněž vyšetřována kvůli založení zločinecké organizace. To má být rozptýlení, které odvede pozornost od skutečných zločinů, které se právě teď dějí?“ Tolik píše rakouská odnož Poslední generace na sociální síti X. Karl Nehammer je spolkový kancléř Rakouska – měl by podle nich více chránit klima. Rakousko dalo najevo, že už má omezování svých občanů klimaextremisty dost.
Je to adekvátní?
Pohoršení mezi sympatizanty Poslední generace je podle dění na sociálních sítích nelíčené: „Mafiánský paragraf se uplatňuje na klimatické aktivisty? Ať už si o této formě jednání myslíte cokoli, je to prostě absurdní. Lidé uvízli v dopravních zácpách. To někomu leze na nervy? Ano. Dělá to z toho trestný čin? Ne. Ochrana klimatu není trestný čin,“ píše sympatizantka. Jiný sympatizant: „To je mimořádně nebezpečný vývoj. Je kriminalizována za protest proti klimatu – a zdůvodnění je absurdní. Kam to povede, pokud politika příští rok sklouzne ještě více doprava?“
Rakouští Greenpeace tvrdí muziku: „Je naprosto nepřijatelné, aby lidé, kteří se zasazují o ochranu klimatu a lepší budoucnost pro nás všechny, byli kriminalizováni. Aktivismus a občanská neposlušnost jsou základním demokratickým právem. V otevřené moderní společnosti musí být prostor pro protest. Místo protestů proti Poslední generaci politici musí konečně zavést účinnou ochranu klimatu a dlouho odkládané zákony, jako je zákon o ochraně klimatu.“
Sympatizanti Poslední generace s ní samozřejmě sympatizují za všech okolností. Změněný přístup rakouských úřadů a chápání Poslední generace jako formy organizovaného zločinu je plně pochopitelný.
Jak to vidí rakouské úřady?
Server meinbezirk.at (to znamená „Moje čtvrť“, pozn. autora) toto rozhodnutí úřadů vysvětluje jasně. Podle vídeňského státního zastupitelství protesty dosáhly nové úrovně, a proto existuje legitimní podezření na vytvoření zločinecké organizace.
Na konec listopadu byly ohlášeny největší protesty v historii Poslední generace. Aktivisté dodrželi slovo. Na týden zablokovali četné silnice a důležité dopravní spoje ve Vídni a okolí. Poprvé se také pomocí vteřinového lepidla a písku „zabetonovali“ na silnicích. Na úvod týdne protestů byla ochromena jižní dálnice A2 ve směru na Vídeň. Výsledkem byla kilometrová dopravní zácpa s mnohahodinovými čekacími dobami a množstvím rozzlobených cestujících. Lidé dokonce klimatické aktivisty napadali. Podle vídeňského státního zastupitelství je podezření založeno na tom, že v rámci kritické infrastruktury byly vážně poškozeny dálnice a dopravní uzly. K odstranění aktivistů ze silnice bylo zapotřebí i těžké techniky.
Situace v Praze
Dne 3. března: Aktivisté ze skupiny Poslední generace ráno zablokovali provoz na magistrále ve směru od Štvanice k hlavnímu nádraží.
Dne 8. března: Aktivisté zablokovali Nuselský most. S transparenty požadovali omezení rychlosti v Praze na 30 kilometrů za hodinu.
Dne 10. března: Ráno, podobně jako ve středu 8. března, aktivisté zablokovali Nuselský most.
Dne 20. června: Členové skupiny Poslední generace se vydali na v pořadí již sedmnáctý pochod za zklidnění dopravy. Ten je předposlední před letní sezónou dovolených.
Dne 28. června: Dopravu na pražské magistrále ve středu v podvečer na více než hodinu opět zpomalili demonstranti za snížení nejvyšší povolené rychlosti v hlavním městě. Zhruba stovka aktivistů se po silnici vydala na ohlášený pochod pořádaný spolkem Poslední generace od zastávky Štvanice na Hlávkově mostě k Národnímu muzeu. Zablokovala tím jeden z jízdních pruhů.
Dne 3. října: Aktivisté pochodovali v jednom pruhu magistrály od Vltavské k Národnímu muzeu. Nesli si s sebou transparenty hlásající například „Není málo silnic, je moc aut“ nebo „Magistrálu pro lidi“. Akce se obešla bez problémů, řidiči na skupinku jen troubili, účastníkům z okýnek nadávali.
Tolik výběr z tisku o akcích ekoextremistů v letošním roce v Praze. A namátkou na sociálních sítích vybrané reakce aktivisty blokovaných občanů:
David P.: „Proč nejdete protestovat do Ruska nebo Číny? Dvě velké země, které kašlou na ekologii a ochranu ovzduší. Aha, protože by Vás tam chytli za čuňu, seřezali Vás a šli byste do vězení. Možná byste si pak více vážili svého života. Radši budete dělat hrdiny na Západě, kde můžete ničit dětem vánoční stromy a poškozovat pracujícím automobily, co? Nejste nic jiného než ubohá sobecká pakáž. Upřímně doufám v prohlášení Vaší skupiny za teroristickou organizaci a zákazem činnosti.“
Honza P: „Teď ve zprávách ukazovali, jak jste v Kodani zničili vánoční strom. Jste nebezpečnej dobytek.“
Jako v Rakousku
Už pouhý výběr akcí Poslední generace a jim podobných klimaextremistů ukazuje, že v Praze je činnost této party plně srovnatelná s Rakouskem. I zde narušují klíčovou dopravní infrastrukturu. Zatím jen pochodují – nelepí se pískem a vteřinovým lepidlem k silnici, takže je není třeba vyprošťovat sbíječkou a poškozovat tak asfalt silnic. Ale ono je vcelku jedno, jestli řidiči stojí v koloně v centru Prahy kvůli tomu, že jsou v asfaltu díry po odstraněných aktivistech, nebo proto, že na silnici tvořící klíčovou infrastrukturu (kterou magistrála nesporně je) aktivisté pochodují či sedí na zemi a blokují provoz. V obou případech stojí kolony nijak nezúčastněných řidičů a akce aktivistů zásadně komplikuje život tisícům lidí.
Jak ukazují reakce českých obětí těch blokád, i zde vnímají občané blokády krajně negativně a lze podobně jako v Rakousku konstatovat, že i zde aktivisté „ochromili“ dopravu. Takže mají úřady na vybranou. Buď se inspirují Rakouskem už nyní, začnou blokády Poslední generace chápat jako organizované a systematické narušování provozu na klíčových komunikacích a začnou je stíhat jako organizovanou skupinu systematicky a opakovaně škodící občanům. Nebo holt budeme čekat, až bude k odlepení aktivistů z klíčových silnic nutno nasadit sbíječky a rozbít asfalt.