Po čtyřměsíčním vyjednávání minulé pondělí v noci oznámili zastupitelé pražského SPOLU, Pirátů a STAN, že se shodli na sestavení koalice na vládním půdorysu. Z hlediska hlavního města šlo o rekordní dobu, po kterou se strany snažily dohodnout. Nové vedení by pražští zastupitelé měli zvolit 16. února. Jak pokračuje vyjednávání, jaké gesce v Praze Piráti chtějí, jak navážou na svou předchozí práci a jak se straně daří na celostátní úrovni, na to jsme se ptali končícího primátora Zdeňka Hřiba. „Probrali jsme program a nemůžu říct, že bychom narazili na nějakou zásadní překážku,“ řekl deníku FORUM 24 k tomu, jak se bude subjektům ve společné koalici pracovat.
Po volbách jste uzavřeli Alianci stability s Prahou sobě, které jste se dlouho nechtěli vzdát. Co vás nyní přivedlo k rozhodnutí Alianci stability opustit?
Ukázala se neudržitelnou v okamžiku, kdy STAN minulý týden změnil svůj názor. Původně se tvářili, že by Prahu sobě v koalici chtěli, poté se tvářili neutrálně, ale minulý týden od nich přišla jasná zpráva, že je tam nechtějí. Nechce je tam ani koalice SPOLU. Takže vzhledem k tomu, že nechceme odevzdat Prahu populistům nebo extremistům, tak jediná možnost byla, že Praha sobě v koalici nebude.
Jak se zpětně díváte na to, že SPOLU se ještě v prosinci zkoušelo domluvit s hnutím ANO?
Kdyby SPOLU nevymýšlelo nesmysly, kdyby pořád nepočítalo s tím, že tam mají nějaká zadní vrátka, tak by ta vyjednávání byla nepochybně kratší, možná až o čtyři měsíce. Nejdříve se tvářili, že vyjednávají s námi a se STANEM a také mimochodem s Prahou sobě. Bylo tam takové asi čtrnáctidenní období, kdy se nám neozývali a mluvili jenom s Prahou sobě. Poté zkoušeli domluvit menšinovou vládu s hnutím ANO, v čemž selhali. Pak přišli s variantou, že zvolí primátora mimo radu, což je v rozporu se zákonem o hlavním městě Praze, a také jim to nevyšlo, protože se ukázalo, že Hana Marvanová sliby, které dávala koalice SPOLU před volbami, bere vážně a jedním z těch slibů bylo, že se nebudou spolčovat s Babišovým hnutím ANO. Bohužel byla jediná, ale aspoň že někdo ve SPOLU bere sliby voličům vážně. No a kvůli tomu všemu jim nezbylo nic jiného než se vrátit k jednacímu stolu. Kdyby si tuto anabázi ušetřili, tak to celé mohlo být výrazně kratší a to je jednoznačně odpovědnost koalice SPOLU.
Říkáte, že celé vyjednávání zdrželo jen SPOLU. Na druhou stranu, vy jste vytvořili po volbách Alianci stability s Prahou sobě. SPOLU a STAN Prahu sobě v koalici nechtěli a vy jste ji nyní nakonec stejně opustili. Znamená to, že jste ji také mohli opustit dříve?
No, ale ten problém v prosinci nebyla Aliance stability. Problém byl, že stále chtěli primátora i většinu v radě. Navíc navrhovali toho investičního gubernátora.
Nebojíte se, že v nové koalici jako samotní Piráti nebudete mít dost silný hlas a nebudete moci prosazovat věci, na které máte se SPOLU třeba rozdílné názory?
My jsme šli do politiky, abychom realizovali program, který jsme našim voličům slíbili realizovat. Piráti budou v té koalici nejsilnější stranou. My máme třináct zastupitelů, ODS tam má devět straníků plus Hanu Marvanovou, kterou nominovali. Takže my jsme v pražském zastupitelstvu o hodně větší než třeba ODS. I v radě budeme subjektem nejsilnějším. Momentálně by Piráti měli mít čtyři zástupce v radě, SPOLU jich sice bude mít pět, ale budou si je dělit mezi tři subjekty.
To, o co nám jde, je, aby gesce, které nám připadnou, byly opravdu gesce odpovídající klíčovým tématům, která jsme zvedali ve volbách, a aby ty gesce nebyly vykostěné, jako když přišel od koalice SPOLU návrh na investičního gubernátora, kterého jsme odmítli nejen my, ale i STAN.
O které gesce tedy nyní v rámci vyjednávání usilujete?
V nabídce, kterou nám SPOLU předložilo před týdnem, jsou pro nás navrženy gesce dopravy, gesce životního prostředí, dále gesce majetku, legislativy, IT a inovace, kam my řadíme i podporu podnikání. Kdybychom takovou nabídku dostali hned po volbách, v září, měli bychom koalici dávno složenou a mohli jsme si ušetřit čtyři měsíce vyjednávání nebo takového přešlapování na místě.
Mají Piráti se STANem a SPOLU dostatečnou programovou shodu? Jako příklad uvedu dopravu, kdy vy a Praha sobě jste se snažili klást důraz i na jiné způsoby pohybu po městě, jako například pěší chůzi a jízdu na kole, a z kampaně před volbami se zdálo, že SPOLU zase více favorizuje prostor pro auta.
Chůze je nejpřirozenější způsob dopravy. Myslím si, že ta dohoda musí spočívat v tom, že si všichni uvědomíme, že je třeba se na různá místa ve městě dívat různě. Je nutné preferovat jiné způsoby dopravy v centru oproti těm perifernějším oblastem. Ostatně v obýváku také nechodíte v botách, v botách chodíte venku. V kampani to vypadá nějak, ale když se o tom bavíme na koncepční úrovni v rámci vyjednávání programu, tak se nezdá, že by ty rozdíly byly až tak extrémní.
Ostatně bylo to právě za nás, kdy se podala žádost o územní rozhodnutí na městský okruh, bylo to za nás, kdy se postavil rekordní počet P+R parkovišť, bylo to za nás, kdy se začal rekonstruovat nejpoužívanější automobilový most v České republice, Barrandovský most, a žádná kalamita se nekonala. Samozřejmě že jsou ale ve městě místa, kam auta opravdu není dobré pouštět.
Během kampaně na podzim vám vyčítali, že jste to přehnali s cyklistikou.
Máme tady koncepci cyklistické dopravy, která byla schválena už někdy za Pavla Béma, takže za ODS. Já vidím realizaci snů ODS ohledně cyklistické dopravy v tom, že se budou budovat stavebně oddělené cyklostezky. Ano, budeme se nad tím muset ještě zamyslet, protože tady máme takové ostrůvky, které nejsou úplně spojené. A podívejme se na historické výroky například Bohuslava Svobody někdy z roku 2012, kdy bylo Smetanovo nábřeží zavíráno pro auta v nějakých vybraných dnech a Bohuslav Svoboda tam přijel na kole a řekl, že Smetanovo nábřeží bez aut je cesta, kterou by se město mělo vydat, a že musíme nakreslit více cyklopruhů a tam, kde to nejde, tak se budou muset ty ulice pro auta zavřít. Takže já si myslím, že tu společnou řeč se podaří najít.
V dalších oblastech máte dostatečnou shodu?
Probrali jsme program a nemůžu říct, že bychom narazili na nějakou zásadní překážku. Narazili jsme na nějaké terminologické rozpory.
V čem?
My jsme schválili v minulém období klimatický plán. Je to sada šedesáti devíti opatření, která jsou v podstatě založená na tom, že vezmeme evropské peníze a investujeme je tady tak, aby se zvýšila energetická soběstačnost města. Je to plán z roku 2021, tedy před vypuknutím ruské invaze na Ukrajinu. Tehdy nikdo nepovažoval energetickou soběstačnost za nějakou moc důležitou věc, i když je to samozřejmě i o čistším vzduchu ve městě, menším počtu nemocí typu dětské astma u dětí a tak dále. Nicméně z ODS během těch počátečních jednání zaznívaly názory, že ten termín „klimatický plán“ je problém. Ale když jsme nedávno na schůzce prošli všech těch šedesát devět opatření, tak se vlastně nějaký problém ukázal jen u jednoho okrajového opatření.
Takže jim nevadil obsah, ale název? A víte proč?
Z jakého důvodu jim vadí klimatický plán jako termín? To se musíte zeptat ODS.
Dovedete si tedy představit čtyři roky ve vedení města s Bohuslavem Svobodou? Někdy to působí, že vaše vztahy nejsou úplně ideální.
My si to představit dokážeme, jinak bychom o koalici nevyjednávali. Tamhle na stěně mám mimochodem svůj lékařský diplom, který mi jako děkan podepisoval Bohuslav Svoboda. On byl děkanem zrovna v době, kdy jsem na Třetí lékařské fakultě Univerzity Karlovy promoval. Takže já bych se toho zase tak moc nebál. Vím, že Bohuslav Svoboda tady byl ve funkci naposledy před deseti lety a deset let tady ODS ve vládě nebyla, ale my jsme ochotni jim podat pomocnou ruku, aby to zvládli.
Dobře. Vy jste výraznou tváří Pirátů. Pojďme se o nich bavit na celostátní úrovni. Nejsou nějak málo vidět?
Já si nemyslím, že by třeba náš ministr zahraničních věcí, který například tento týden napravoval ostudu Andreje Babiše, byl málo vidět. Na celostátní úrovni se děje spousta důležitých věcí, jako Piráti jsme celou řadu věcí navrhovali jako první, například příspěvky na energie pro lidi v době, kdy se zvyšovaly ceny energií. Ale na to by bylo lepší se ptát někoho, kdo se pohybuje na té celostátní úrovni. Já jsem komunální politik, soustředím se na naše město a ten přesah mě zajímá jen v případě, že blokuje, nebo naopak pomáhá řešení záležitostí v našem městě.
Jde o to, že Pirátům jakožto liberální straně ve vládě se nedaří jejich konzervativní partnery přesvědčit o některých věcech, které by od nich jejich voliči jakožto od liberální progresivní strany mohli čekat. Něco podobného se může stát na komunální úrovni vám.
Já si to nemyslím. Mimo jiné jsme prosadili novelu autorského zákona, takzvaný lex železářství, kde jde o to, aby podnikatelé v malých provozovnách nemuseli platit za hudbu, kterou v obchodě pustí. Nebo třeba Olga Richterová teď řeší otázky takzvaného sousedského hlídání. Možná se to nejeví jako nějaké „liberální téma“, ale je to o tom, že péče o děti je klíčová pro nastolení rovných šancí.
V polovině února by měli zastupitelé zvolit nové vedení města. Jak hodnotíte své končící období v roli primátora?
My jsme provedli město dvěma bezprecedentními krizemi, jednak tedy krizí covidovou, následně krizí uprchlickou způsobenou ruskou invazí na Ukrajinu a ve volbách jsme získali více procent než v roce 2018. Město se začalo rekordně rozvíjet, letos budeme mít rekordní množství proinvestovaných peněz minimálně od roku 2015, tedy od doby, kdy se dostavěla Blanka. A kromě toho je nastartovaná řada důležitých projektů ve městě počínaje Filharmonií, je odevzdaná žádost o územní rozhodnutí na městský okruh, ale také jsme třeba snížili počet úředníků na magistrátu. Stavební činnost ve městě je vidět, teď se dokončuje Štvanická lávka, Trojská už je hotová, Dvorecký most se začal stavět, zahájili jsme prodlužování tramvajových tratí a metro D. Byla povolena stavba rekordního množství nových bytů, schválili jsme strategii bydlení, protože město se musí stát významným hráčem v této oblasti. A kromě toho jsme třeba přidávali rekordní množství parkovacích míst na P+R parkovištích.
Co pro vás bude v pražské komunální politice v následujícím období největší prioritou?
Do voleb jsme šli s celkem šesti prioritami. Jsou to záležitosti, které se týkají například dopravy. Chceme postavit tramvajový okruh – ten nabízí nejlepší poměr cena/výkon z plánovaných dopravních staveb. Chceme masivně stavět nové byty, městské nájemní byty pro tisíce Pražanů. Realizovat klimatický plán, který jsme schválili, pokračovat ve výsadbě milionu stromů, vybudovat vědecko-technický park a revitalizovat veřejná prostranství na sídlištích. To jsou naše základní priority, které se snažíme adresovat i v povolebních vyjednáváních, která nyní probíhají. Chceme je ideálně realizovat osobně, nebo aby se aspoň odrazily ve společném programu.