Nová billboardová kampaň Andreje Babiše sází na strach českých občanů z války, kterou expremiér zkratkovitě spojuje s osobou generála Petra Pavla. Podle spolku Mluvmespolu.cz by ovšem reklama měla ihned zmizet, a vyzývá proto společnost, která billboardy poskytla, aby zasáhla.
Spolek oslovil společnost BigMedia s požadavkem i proto, že se od stejné firmy dočkal odstranění vlastní reklamy, která měla pomoci sehnat peníze na vojenský materiál pro Ukrajinu. Tehdy ovšem společnosti vadilo téma války, přestože byl obsah reklamy předem konzultován, a billboard Mluvmespolu.cz odstranila.
„S obsahem plakátu jste byli jako společnost včas obeznámeni a s jeho výlepem jste souhlasili. Přesto jste následně náš billboard ještě před uplynutím smluvního období odstranili s odůvodněním, že obsah vzbuzuje strach a vaše společnost byla údajně k jeho odstranění vyzývána stížnostmi občanů,“ stojí v otevřeném dopisu pro BigMedia.
Spolek také upozorňuje, že Babišovy billboardy splňují to, co bylo tomu jejich vyčítáno. „Nezavleču Česko do války. Jsem diplomat. Ne voják. Slogan, přímo obsahující slovo „válka“, evidentně pracuje s emocí strachu. Billboard naznačuje, že pokud se stane prezidentem druhý kandidát, který byl vojákem z povolání, zavleče Česko do války,“ píší zástupci Mluvmespolu.cz.
„Zároveň je gesto Babišovy ruky na plakátu nápadně podobné slavnému náborovému letáku do americké armády a podprahově tak podsouvá myšlenku odvodu k vojenské službě či k mobilizaci,“ dodávají s tím, že obsah billboardu může být v rozporu s § 2 zákona č. 40/1995 Sb. o regulaci reklamy, v platném znění, i s body 2.1 a 4.1 Etického kodexu reklamy. Proto se spolek obrátil se stížností rovněž na Radu pro reklamu.
Problém s billboardem měl dokonce i Andrej Babiš, který za jeho obsah zkritizoval svůj volební tým. Nešlo však o to, že by si uvědomil, že straší občany, ale nelíbilo se mu, že je místo slova generál použito voják.
KOMPLETNÍ ZNĚNÍ OTEVŘENÉHO DOPISU:
Vážený pane Pavlasi,
obracíme se na Vás otevřeným dopisem s žádostí o vysvětlení, jakým způsobem vyhodnocujete vhodnost obsahu reklamy, kterou lze nechat zveřejnit na vašich billboardech. Na základě dosavadního postupu Vaší společnosti dále žádáme o odstranění billboardů prezidentského kandidáta Andreje Babiše, které obsahují slogan „Nezavleču Česko do války“.
Náš spolek Mluvmespolu.cz s Vámi na jaře roku 2022 řádně uzavřel smlouvu, na základě které si pronajal v Hradci Králové billboardovou plochu. Na našem plakátu, který jste nám ve smlouvě slíbili vylepit, byl odkaz na oficiální sbírku, která shromažďuje prostředky na nákup zbraní na účtu ukrajinské ambasády. Tuto sbírku oficiálně podpořily i orgány České republiky a velvyslanectví Ukrajiny. Ukrajina je země ohrožená ruskou agresí, kterou jasně odsoudily všechny civilizované země světa. Naším cílem bylo na tuto skutečnost upozornit a povzbudit všechny, aby prostřednictvím sbírky podpořili Ukrajinu, která se brání před agresorem.
S obsahem plakátu jste byli jako společnost včas obeznámeni a s jeho výlepem jste souhlasili. Přesto jste následně náš billboard ještě před uplynutím smluvního období odstranili s odůvodněním, že obsah pracuje s tématem války, vzbuzuje strach a vaše společnost byla údajně k jeho odstranění vyzývána stížnostmi občanů. Citujeme z vašeho odůvodnění z 15. června 2022: “…reklamní motiv vzbuzuje u veřejnosti negativní reakce a strach z avizovaného násilí. Motiv, jak je zveřejněn, je kromě jiného shledáván jako rozporný s § 2 zákona o regulaci reklamy.”
Náš billboard jste v červnu 2022 navzdory našim námitkám, že nic neporušuje, ze dne na den odstranili. Téma se tehdy stalo celorepublikovou kauzou. Informoval o něm například Deník N.
Vaše společnost tento týden uvolnila své reklamní plochy pro předvolební plakát Andreje Babiše se sloganem „Nezavleču Česko do války. Jsem diplomat. Ne voják.“ Slogan, přímo obsahující slovo „válka“, evidentně pracuje s emocí strachu. Billboard naznačuje, že pokud se stane prezidentem druhý kandidát, který byl vojákem z povolání, zavleče Česko do války. Zároveň je gesto Babišovy ruky na plakátu nápadně podobné slavnému náborovému letáku do americké armády a podprahově tak podsouvá myšlenku odvodu k vojenské službě či k mobilizaci.
Tento billboard rozhodně strach působí a manipulace strachem je jeho evidentním účelem. Motiv „prezidenta“ Babiše a uvedeného sloganu má potenciál vzbudit strach nejen v nás, členech spolku Mluvmespolu.cz, ale jistě i v jiných občanech, kteří tyto obavy formulovali na sociálních sítích a možná se obrátili se stížností i na vás. Obsah billboardu může být v rozporu s § 2 zákona č. 40/1995 Sb. o regulaci reklamy, v platném znění, i s body 2.1 a 4.1 Etického kodexu reklamy. Proto jsme se obrátili se stížností rovněž na Radu pro reklamu.
Žádáme Vás o sdělení, z jakého důvodu považujete vyznění zmíněných plakátů s A. Babišem za méně ohrožující, než obsah našeho dříve odstraněného billboardu.
Zároveň Vás jako občané žádáme, abyste výlep těchto billboardů okamžitě ukončili a ty stávající odstranili. Pocity nevolnosti, úzkosti a hnusu, které nám působí, jsou i Vaší odpovědností. Ještě větší strach a obavy mohou tyto billboardy vzbudit v lidech, kteří zjevné manipulaci podlehnou.
Plakát kandidáta AB je mnohem agresivnější než náš původní billboard, a to provedením i obsahem, nemluvě o zavádějících informacích. Navíc je vylepen v obrovském množství kusů. Žádáme – podobně jako lidé reagující dle vašeho tvrzení na náš plakát podporující Ukrajinu – o jejich okamžité a důsledné odstranění, protože v nás i jiných lidech vzbuzují strach a obavy z války.
Věříme, že budete všem měřit stejným metrem, a naší žádosti obratem vyhovíte.
S pozdravem,
Tomáš Vítek, předseda spolku
Noemi Sáričková, místopředsedkyně spolku
Alena Nosková, místopředsedkyně spolku
Vít Luštinec, člen spolku
Dominik Adámek, člen spolku
Kateřina Janáková, členka spolku
Filip Hušek, člen spolku
Helena Adámková, členka spolku
Adam Sárička, člen spolku
Terezie Zemanová, členka spolku
Radoslav Duchoň, člen spolku
Tomáš Petráček, člen spolku
Kryštof Spilka, člen spolku
Anna Spilková, členka spolku
AKTUALIZACE: Na žádost přidáváme reakci společnosti BigMedia:
Za obsah reklamního sdělení je podle § 8 odst. 2 zákona č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy, odpovědný jeho zadavatel. Ovšem v případě, že motiv reklamního sdělení porušuje zákony České republiky, po posouzení naším právním oddělením zvažujeme, zda je možné jej ponechat na našich plochách.
Reklama na výběr peněz na zbraně, kterou zadal spolek Mluvmespolu.cz, z. s, nejen dle našeho názoru zákon o regulaci reklamy porušovala (konkrétně ustanovení § 2 a 6).
Mezi našimi klienty neděláme rozdíly z důvodu názorových sympatií nebo příslušnosti k preferované politické straně. Pokud tedy zadané reklamní sdělení neporušuje zákon, kampaň vždy šíříme, bez ohledu na kvalitu a obsah sdělení. Pokud jej však porušuje, jako v případě billboardu Mluvmespolu.cz, z. s, pak motiv necháváme posoudit naším právním oddělením a v konečném důsledku může dojít i k jeho stažení.
O tom, že v kampaních na našich plochách nemáme žádné politické preference, svědčí i rozmanitost reklamních kampaní napříč politickým spektrem, kdy jsme plochy poskytli všem prezidentským kandidátům, kteří o to projevili zájem. Žádnému z nich jsme kampaň neodmítli, ani motiv nerozporovali.
Po celý rok poskytujeme Ukrajině velkou podporu, kdy jsme za výrazně nadstandardních podmínek realizovali charitativní kampaně v její prospěch. Souhrnná výše naší podpory přesáhla tři miliony korun. Všechny tyto motivy vyzývaly veřejnost k účasti v humanitárních projektech souvisejících se situací na Ukrajině. Ze všech informací výše uvedených jasně vyplývá, že plně stojíme na straně Ukrajiny, v žádném případě však nevyzýváme k válce.