Před budovou magistrátu na pražském Mariánském náměstí začala v pondělí 10. října vznikat prostorová instalace designéra Maxima Velčovského. Dílo s názvem Fyzická možnost smrti v mysli někoho žijícího tvoří vyhořelá auta zasažená válkou na Ukrajině. Instalace bude součástí Signal Festivalu, který se koná v Praze od 13. do 16. října.
Ohořelé vraky mají nabízet vhled do děsivého prostředí ukrajinských měst, píše Signal Festival ve své tiskové zprávě. Na projektu spolupracuje s neziskovou organizací Post Bellum a Velvyslanectvím Ukrajiny v České republice.
Auta jsou přivezená přímo z Ukrajiny a doplněná budou autentickými příběhy Ukrajinců, kteří utekli před válkou. „Auta fungují jako lucerny, jako světlomety, které míří na naše instituce – na Městskou knihovnu, do Husovy ulice a na Magistrát – instituce, kde se dělá politika, které střádají vědomosti,“ říká o projektu autor Maxim Velčovský.
Instalace má být reálnou výpovědí o válce na Ukrajině, kterou podle Velčovského někteří lidé stále zpochybňují. „Stále ale existují lidé, kteří zpochybňují, že na Ukrajině probíhá skutečná válka a umírají tisíce civilistů. Internetem kolují falešná svědectví, sociální sítě zaplavují konspirační teorie a nenávistné komentáře. Reálné výpovědi z Ukrajiny jsou ale nepopiratelným důkazem toho, co se děje jen kousek od našich hranic,“ vysvětluje Velčovský. „Chci dát svou instalací lidem příležitost podívat se zblízka, jak vypadá válka. A to prostřednictvím aut, která jsme přivezli z válečné zóny,“ dodává.
Maxim Velčovský patří mezi nejznámější české designéry. Vystudoval Vysokou školu uměleckoprůmyslovou v Praze v Ateliéru keramiky a porcelánu. V roce 2002 založil s Jakubem Berdychem Qubus Design Studio, do nedávna působil jako vedoucí Ateliéru keramiky a porcelánu na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze a jako kreativní ředitel společnosti Lasvit. Podílel se na více než 90 výstavách a jeho práce lze nalézt ve sbírkách V&A Museum v Londýně, Centre Pompidou v Paříži, Neue Sammlung v Mnichově, v Uměleckoprůmyslovém muzeu v Praze nebo Moravské galerii v Brně. V roce 2007 byl zvolen designérem roku v rámci Czech Grand Design, v roce 2008 získal za instalaci pro vídeňskou sklářskou společnost Lobmeyr ocenění zakázka roku od časopisu Wallpaper.