Po kampaních #HejtujHejtmana a Řekni to hejtmanovi se olomoucký hejtman Ladislav Okleštěk (ANO) zapojil do jiného netradičního projektu – charitativní akce Oholte hejtmana. Tu pořádá ve spolupráci s Deníkem. Regionální noviny v takové spolupráci s hejtmanem nevidí problém. Podle odbornice na politický marketing Evy Lebedové jde ale o příklad „image kampaně“.
Deník vytvoří konto, na které bude kdokoli moct přispět libovolnou sumou. Celkovou částku hejtman Olomouckého kraje Ladislav Okleštěk následně zdvojnásobí ze svého poslaneckého platu, a to do maximální výše 150 tisíc korun.
Kdo nashromážděné peníze nakonec získá, určí občané. „Kdokoliv z Olomouckého kraje bude moci nominovat kohokoliv ze svého okolí, o němž ví, že potřebuje peníze na dobrou věc,“ píše redakce Deníku.
Pokud celkový příspěvek skutečně dosáhne maximální částky, Okleštěk se navíc zbaví svého knírku.
Deník: PR nikomu dělat nechceme
Expertka na politický marketing Eva Lebedová vnímá celou akci jako tzv. image kampaň, která má přispět k pozitivnímu obrazu hejtmana. „Je to akce, která ho bude zmiňovat v pozitivním duchu,“ říká pro HlídacíPes.org Lebedová.
Hejtman by podle ní mohl stejným způsobem pomáhat potřebným i bez mediální pozornosti.
Že by šlo o PR ale odmítá místní regionální šéfredaktor Deníku Martin Nevyjel. „Kdybych zjistil, že se tímto zapojujeme do hejtmanovy PR kampaně, pak bych tu spolupráci zrušil. Nechci nikomu takto dělat PR,“ ujišťuje Nevyjel.
„To médium mohlo mít dobrý úmysl, možná tu image kampaň dělají nevědomě,“ reaguje Lebedová. „Ale běžný přístup novináře k politikovi je většinou formou rozhovoru, vyjádření nebo zobrazení při nějakých akcích,“ dodává.
K holení musí být vždy dva
S charitativní akcí Oholte hejtmana přišel Deník s Oklešťkem dohromady. „Na vymyšlení takové akce musí být vždy dva, takže ten nápad vzešel společně,“ vysvětluje šéfredaktor Nevyjel.
Na otázku, zda jde o standardní přístup regionálního média k místnímu politikovi, Nevyjel reaguje: „Je to na dobrou věc, nevidím v tom nic špatného. Znáte jiné médium, které dokáže z regionálního politika vytáhnout peníze na dobrou věc? Já ne, takže to považuji za úspěch,“ doplňuje.
Dobrý úmysl akce logicky vyzdvihuje i samotný hejtman. „Věnovat finanční prostředky považuji za jeden z možných způsobů, jak efektivně pomáhat potřebným. Navíc to, který projekt nebo osoba budou podpořeny, navrhne a rozhodne veřejnost,“ říká.
„Naštvala by mě jediná věc, a to kdyby hejtman nakonec odmítl ty peníze skutečně dát,“ zakončuje Nevyjel.
Text byl publikován na serveru Hlídacípes.org