Vzdělávací organizace Začni učit! spouští novou kampaň s názvem „Učitelské mýty“. Jejím cílem je upozornit na obavy a zdánlivé bariéry, které mohou novým zájemcům bránit ve vstupu do školství.
„Až 110 tisíc lidí uvažuje, že by šli do školství. Jste jedním z nich? Víte, co vám brání? Nejsou to náhodou mýty? Jaké je to vaše ale?“ napsala organizace, která usiluje o zvýšení kvality vzdělání a snaží se motivovat potenciální pedagogy k práci ve školství. V Česku podle ní chybí až šest tisíc učitelů.
Organizace se v kampani zaměřuje na sedm nejčastějších mýtů, které mohou lidem v kariéře učitele bránit. Na webu jsou také ke zhlédnutí videa, kde několik pedagogů sdílí své osobní zkušenosti.
Kampaň upozorňuje například na to, že učitelství nabízí různé možnosti úvazku, nejen plný, nebo že učení je celoživotní proces a učitelé nemusí vědět hned všechno. „Být učitelem není jen o neustálém plnění nádoby (dětské hlavy) množstvím informací. Tato práce vyžaduje otevřenost a ochotu nejen předávat vědomosti, ale i se učit – od svých žáků, studentů i kolegů. Učitel by měl jít příkladem a být schopen přiznat, že něco neví. Ukázat, že něco nevíte, není slabost. Učíte tak děti, že chyby nejsou ostudou, ale příležitostí k růstu a učení se,“ píše organizace. Překážkou potom nemá být ani věk nebo fyzický vzhled.
Od letošního roku navíc platí novela zákona o pedagogických pracovnících, která upravila podmínky pro povinné pedagogické minimum. Učitelé podle ní mají tři roky na to doplnit si vzdělání, mezitím ale už mohou učit.
Kromě webové stránky, kde mohou lidé vidět příběhy učitelů, probíhá kampaň na internetu, v tisku a také na plakátech v pražském metru. V příštím roce by chtěla organizace Začni učit! rozšířit kampaň do dalších mediatypů.
Podle údajů ministerstva školství chybějí učitelé v celém Česku. Důvodem má být vysoký věk a následný odchod do důchodu učitelů v některých aprobacích. Z všeobecně vzdělávacích předmětů se to týká hlavně matematiky a fyziky, z odborných pak strojírenství a dopravy.
Stát v září oznámil, že chce jejich nedostatek kompenzovat i náborem nekvalifikovaných lidí. S plánem však nesouhlasila Pedagogická komora.