Ministr dopravy Vladimír Kremlík má co vysvětlovat. Státní fond dopravní infrastruktury uzavřel smlouvu na vybudování a provoz e-shopu, kde si budou moci řidiči koupit elektronické dálniční známky. Podle kritiků je zakázka předražená a neproběhla u ní řádná veřejná soutěž.
Kde jsou ty časy, kdy Andrej Babiš kritizoval státní správu za nákupy bez výběrového řízení. Dnes je všechno jinak. Ministr Kremlík nominovaný hnutím ANO posvětil a hájí smlouvu za 401 milionů korun (bez DPH) na vybudování a provoz e-shopu na prodej dálničních známek bez řádně vypsané veřejné soutěže. Jiného názoru jsou oponenti, kteří tuto zakázku považují za předraženou. Firma, která ji získala, na ní navíc s resortem spolupracovala už dřív.
Zakázka pro předem vybraného dodavatele?
Ministerstvo dopravy oznámilo, že jemu podřízený Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) uzavřel smlouvu se společností Asseco Central Europe na vytvoření internetového obchodu a mobilní aplikaci. Řidiči si budou moci jejich prostřednictvím koupit elektronické dálniční známky, které v roce 2021 nahradí dosavadní papírové kupony.
Firma obdrží za čtyřletý provoz včetně call centra více než 400 milionů korun, přičemž se jedná pouze o část nákladů na vybudování nového systému distribuce dálničních známek. Ministerstvo dopravy rozdělilo tendr na několik částí, přičemž výběr provozovatele proběhl bez řádného výběrového řízení.
Jak uvedl projekt Hlídač státu, zaměřený na veřejnou kontrolu státních a veřejných institucí, v uzavřené smlouvě chybí zadání, nabídka a seznam dodavatelů. Struktura ceny a plateb je začerněna, přičemž smlouva je zařazena do utajovaného stupně „důvěrné“.
Hlídač státu upozornil na další zarážející skutečnost, že úspěšná firma Asseco Central Europe už loni v srpnu vytvořila pro resort interaktivní grafický uživatelský prototyp pro Elektronickou dálniční známku za 200 tisíc korun. Tyto práce byly opět zadány na přímou objednávku, což vyvolává otazníky, zda nebylo o provozovateli e-shopu rozhodnuto předem.
Pochybnosti o předražení
Kremlík se brání, že jeho resort postupoval podle zákona a cena zahrnuje celý IT systém. Experti a opozice ho však kritizují, že nezvolil transparentní veřejnou soutěž, ale přímé oslovení, takže se nemůže ubránit otázkám na pozadí této zakázky. Investor v oblasti informačních technologií Jiří Hlavenka považuje výslednou cenu za přemrštěnou.
„Kdysi jsem měl podíl v největším producentovi e-shopů v České republice, ostravské firmě NetDirect,“ uvedl Hlavenka. „Naprogramovali, zprovoznili, rozvíjeli a udržovali jsme přes 3000 e-shopů, včetně těch největších v České republice, na Slovensku, v Polsku a v Německu. E-shopy s desítkami tisíc položek. Celkové tržby firmy za celou dobu se ani neblížily výše uvedené částce pro jeden e-shop se třemi sortimentními položkami.“
Další kritici z oboru upozorňují na skutečnost, že firma Asseco Central Europe nemá v předmětu podnikání provoz e-shopů a cena za deklarované činnosti může být až čtyřnásobně předražená. Ačkoli stát argumentuje údajnou úsporou provozních nákladů, cena dálničních známek zůstane stejná i po jejich elektronizaci.
Prodej v obchodech za téměř miliardu?
Celkové náklady tohoto projektu zdaleka nejsou konečné. Hlídač státu připomněl, že Státní fond dopravní infrastruktury současně vypisuje další výběrová řízení související s elektronickou dálniční známkou.
„Nyní probíhá výběrové řízení na prodej dálničních známek na obchodních místech, kdy je pro prodej elektronických dálničních známek vyžadováno více než 800 prodejních míst a 80 procent benzínových pump. Předpokládaná hodnota veřejné zakázky činí 477 milionů korun (bez DPH) na čtyři roky, v případě využití opce na prodloužení o pět let celkem 926 milionů korun (bez DPH),“ popisuje Hlídač státu.
Pokus o loupež
Opozice považuje rozhodnutí Ministerstva dopravy za skandální a požaduje po Kremlíkovi vysvětlení. „Tohle je regulérní pokus o loupež,“ prohlašuje poslanec Stanislav Blaha (ODS), který zvažuje podání trestního oznámení.
Zajímá ho nejen otázka, jak došly ministerstvo a firma Asseco k výsledné ceně a proč nebylo na zakázku v takovém objemu vypsáno řádné výběrové řízení, ale také proč tento e-shop nakonec neprovozuje státní firma Cendis, jak bylo ještě loni v plánu.
Dlužno dodat, že v jiných daleko méně závažných případech už konaly orgány činné v trestním řízení. Stačí připomenout jeden příklad z poslední doby.
Dvojí metr
Loni na podzim začal soud s bývalou poslankyní ČSSD a náměstkyní primátora Ústí nad Labem Zuzanou Kailovou. Je obviněna ze zneužití pravomoci úřední osoby a porušení povinnosti při správě cizího majetku. V kauze Vítání občánků v letech 2012 až 2014 měla údajně připravit tuto veřejnou zakázku „na míru“ pro spřátelenou firmu Darothore.
Zakázka za pět milionů korun na tři roky, přičemž město nakonec vyplatilo 1,7 milionu a poté od smlouvy odstoupilo, je podle policie předražena o 348 tisíc korun. Kailové za to hrozí v kauze, ve které jsou obviněni i bývalý primátor Ústí Vít Mandík a bývalý starosta Severní Terasy Josef Macík, až deset let vězení.
V případě e-shopu ministra Kremlíka se jedná o stonásobně vyšší „vysoutěženou“ částku. Jaká je reakce premiéra Babiše? „Chci prodiskutovat, jaké IT zakázky od jaké hodnoty bude schvalovat vláda. Nicméně ministr dopravy mě ujistil, že vše proběhlo v pořádku, i když to úřad nekomunikoval uspokojivě.“
Tím je tento problém vyřešen? Premiérova benevolence popírá jeho proklamace z doby nástupu protestního hnutí ANO do politiky. Tehdy podobné praktiky odmítal jako korupční dohazování veřejných peněz kamarádům politiků. Časy se mění. Ano, už je líp!